Μια σειρά μελετών που δημοσιεύτηκαν στο Journal of Experimental Social Psychology υποδεικνύει ότι η επιλογή των λέξεων που χρησιμοποιείτε μπορεί να επηρεάσει το πώς σας αντιλαμβάνονται οι άλλοι, κυρίως όταν υπάρχει ένταση ή διαφωνία δίνοντας έμφαση στην συναισθηματική νοημοσύνη.
Κάποιοι άνθρωποι διαθέτουν έναν αξιοθαύμαστο τρόπο να πείθουν τους άλλους, καταφέρνοντας να επηρεάζουν θετικά τους γύρω τους. Ορισμένοι το επιτυγχάνουν χάρη στην προσωπικότητα, της καλές δεξιότητες στην επικοινωνία και το χάρισμά τους – ένα παράδειγμα είναι ο Steve Jobs. Ωστόσο, οι περισσότεροι καταφέρνουν να πετύχουν συναίνεση με τη βοήθεια της λογικής, των δεδομένων και των επιχειρημάτων τους.
6 χαρακτηριστικά των ανθρώπων με συναισθηματική νοημοσύνη
Οι άνθρωποι με καλή συναισθηματική νοημοσύνη πείθουν με αυτή τη λέξη
Τι γίνεται όμως όταν νομίζετε πως δεν έχετε το χάρισμα; Μπορείτε να αξιοποιήσετε μερικά επιστημονικά δεδομένα προς όφελος σας. Ουσιαστικά, αυτό που έχετε να κάνετε είναι να χρησιμοποιείτε περισσότερο μια συγκεκριμένη αντωνυμία, το «εμείς» αντί για το «εσύ».
«Διαπιστώσαμε ότι σε καταστάσεις σύγκρουσης, οι προτάσεις που περιέχουν αντωνυμίες δεύτερου προσώπου (“εσύ”) θεωρούνται λιγότερο ανοιχτές και δεκτικές, σε σύγκριση με τις προτάσεις που περιέχουν αντωνυμίες πρώτου πληθυντικού (“εμείς”)», αναφέρουν οι ερευνητές:
«Η χρήση του “εσύ” στέλνει μηνύματα επιθετικότητας, μειώνοντας την αντίληψη ότι ο ομιλητής είναι ανοιχτός σε διάλογο. Επιπλέον, η αντίληψη της δεκτικότητας μπορεί να έχει καθοριστική επίδραση σε άλλες παραμέτρους, όπως η πειθώ, η πρόθεση συνέχισης της αλληλεπίδρασης, η διάθεση για ανταλλαγή πληροφοριών και η πιθανότητα λογοκρισίας», συμπληρώνουν.
Προσοχή στη χρήση του
Χρειάζεται να είστε προσεκτικοί με τη χρήση του «εμείς». Δεν μπορείτε να το χρησιμοποιείτε αλόγιστα. Το «εμείς» λειτουργεί καλά όταν πρόκειται για συνεργατική διαδικασία, όπως π.χ. όταν προτείνετε μια αλλαγή που θα αυξήσει την παραγωγικότητα. Δεν λειτουργεί όμως όταν απευθύνεστε σε ατομικές καταστάσεις. Για παράδειγμα, αν μόνο ένα άτομο επηρεάζεται από μια αλλαγή, το «εμείς» μπορεί να ακουστεί προσποιητό ή χειριστικό.
Επιπλέον, μπορείτε απλώς να επιλέξετε να παραλείψετε το «εσύ» εντελώς. Αντί να πείτε «Δεν καταλαβαίνεις τι εννοώ», μπορείτε να πείτε «Δεν το εξηγώ σωστά». Ή αντί για «Χρειάζεται να ηρεμήσεις», να πείτε «Νομίζω πως δεν το προσέγγισα με τον σωστό τρόπο. Άφησέ με να το εξηγήσω αλλιώς». Η ανάληψη ευθύνης για την κατάσταση και η προσπάθεια βελτίωσης αυτής δείχνει ότι είστε ανοιχτοί και πρόθυμοι να επιλύσετε το πρόβλημα.
No1 συμβουλή του Steve Jobs για να πετύχετε σε ο,τι κάνετε – η νευροεπιστήμη συμφωνεί
Θα πρέπει, επίσης, να έχετε στο νου σας ότι το «εμείς» μπορεί να θεωρηθεί ως τρόπος αποφυγής ευθύνης. Αν κάνατε κάποιο λάθος, το «εμείς» δεν φταίει· «εγώ έκανα το λάθος». Αν ξεχάσατε κάτι, το «εμείς» δεν το ξέχασε· «εγώ το ξέχασα».
Το «εσύ», από την άλλη, είναι πολύ χρήσιμο όταν το άλλο άτομο αξίζει την αναγνώριση. Όταν κάποιος έχει μια καλή ιδέα ή συμβάλλει θετικά, το «εσύ» προσφέρει ενίσχυση και αποδοχή.
Έρευνες δείχνουν ότι όταν το κλίμα της συζήτησης είναι θετικό, υποστηρικτικό και υπάρχει καλή ψυχολογία, το «εσύ» γίνεται αποδεκτό με θετικό τρόπο. Αν, για παράδειγμα, κάποιος επιδιόρθωσε μια προβληματική κατάσταση με πελάτη, τότε του αξίζει όλη η αναγνώριση με ένα «εσύ».
Η ισορροπία είναι το κλειδί
Η ισορροπία είναι το κλειδί για να μην φαίνεται το «εμείς» χειριστικό ή προσποιητό. Αν χρησιμοποιηθεί σωστά, το «εμείς» μπορεί να βοηθήσει στην ομαλή διαχείριση δύσκολων συζητήσεων. Αν κάποιος υπάλληλος διαφωνεί με μια απόφαση, το «εμείς» μπορεί να αλλάξει τη δυναμική της συζήτησης από προσωπική αντιπαράθεση σε συλλογική προσπάθεια.
Αν το επίπεδο ποιότητας είναι χαμηλό, δεν είναι μόνο το ατομικό λάθος· πρέπει ως εταιρεία να βελτιωθούμε συνολικά. Παρά τις διαφωνίες, το «εμείς» μπορεί να οδηγήσει σε κοινή απόφαση για την καλύτερη πορεία. Σε τελική ανάλυση, όσο κι αν οι επιχειρήσεις απαρτίζονται από άτομα, η συλλογική προσπάθεια είναι αυτή που καθορίζει την επιτυχία.
Δοκιμάστε το την επόμενη φορά που κάποιος θα διαφωνήσει μαζί σας. Προσπαθήστε να αποφύγετε το «εσύ/εσείς» και να ενσωματώσετε το «εμείς» όπου είναι κατάλληλο. Η έρευνα δείχνει πως θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να πείσετε και να επιτύχετε συναίνεση, καθώς το άλλο άτομο θα σας βλέπει ως πιο ανοιχτούς και δεκτικούς.