Έχετε εμμονή με κάποιον που δεν σας αγαπάει; Μπορεί να πάσχετε από ερωτομανία

Έχετε εμμονή με κάποιον που δεν σας αγαπάει; Μπορεί να πάσχετε από ερωτομανία

Γνωρίζετε κάποιον που η αγάπη του για ένα διάσημο πρόσωπο φτάνει στα όρια της εμμονής; Θα μπορούσε να πάσχει από μια ελάχιστα γνωστή ψυχιατρική πάθηση που ονομάζεται ερωτομανία.

Ένας στους 500 ανθρώπους στην Αμερική που υποφέρουν από αυτό βιώνουν αυταπάτες, όπως το να πιστεύουν ότι οι στίχοι στα τραγούδια του αγαπημένου τους τραγουδιστή αφορούν αυτούς.

Οι ειδικοί μάλιστα, λένε ότι στον κόσμο των διαδικτυακών γνωριμιών, δεν κινδυνεύουν μόνο οι διάσημοι. Όσοι πάσχουν από ερωτομανία μπορεί να έχουν τις ίδιες φαντασιώσεις με απλούς ανθρώπους.

Τι είναι η ερωτομανία

Το εγχειρίδιο ψυχιατρικών διαταραχών DSM-5-TR ταξινομεί την πάθηση, που αλλιώς ονομάζεται σύνδρομο του Clérambault, ως σοβαρή αποφυγή της πραγματικότητας, που οδηγεί σε εμμονική καταδίωξη του «αντικειμένου του πόθου» από τον θαυμαστή.

Μπορεί να συμβεί χωρίς οι δύο άνθρωποι να έχουν συναντηθεί ποτέ και συνήθως ο θαυμαστής έχει χαμηλότερη κοινωνική θέση από το αντικείμενο της εμμονής του.

Στην ψηφιακή εποχή, αυτό αποτελεί ιδιαίτερο κίνδυνο για τους ανθρώπους που είναι απομονωμένοι στο σπίτι, ικανοί να επικοινωνούν με άλλους στο διαδίκτυο, σύμφωνα με όσα ισχυρίστηκαν ψυχίατροι από το Πανεπιστήμιο του Pec στην Ουγγαρία σε μια νέα μελέτη περίπτωσης, ο οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό της ψυχιατρικής BMC.

Η περίπτωση της γυναίκας με ερωτομανία που έπεσε θύμα απάτης στο διαδίκτυο

Η μελέτη επικεντρώνεται σε μια ασθενή που πάσχει από την ατυχή κατάσταση -μια ανώνυμη 70χρονη συνταξιούχο μάγειρα, που εισήχθη στο νοσοκομείο μετά από μια ανεπιτυχή απόπειρα αυτοκτονίας την οποία αρχικά απέδωσε σε ρήξη με τον σύζυγό της.

Αλλά κατά τη διάρκεια της ψυχιατρικής θεραπείας, αποκαλύφθηκε ότι η γυναίκα αλληλογραφούσε διαδικτυακά με κάποιον που εκείνη νόμιζε πως ήταν παγκοσμίου φήμης μουσικός, αν και δεν κατονομάστηκαν ποτέ. Όπως είναι αυτονόητο, η ασθενής είχε τραβήξει την προσοχή ενός απατεώνα και όχι ενός διάσημου μουσικού.

Η σχέση τους ξεκίνησε όταν η γυναίκα άρχισε να σχολιάζει στους λογαριασμούς των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που αφορούσαν στον μουσικό, όταν ένας λογαριασμός με τη φωτογραφία του άρχισε να της στέλνει μηνύματα.

Με την πάροδο του χρόνου τα μηνύματα μεταξύ των δύο εξελίσσονταν από φιλικά σε ερωτικά και από εκεί σε μηνύματα εκμετάλλευσης, όταν ο «μουσικός» άρχισε να ζητά χρηματικά ποσά από την ασθενή.

Στο σημείο αυτό, ο σύζυγος της ασθενούς ανησύχησε και υπέβαλε αναφορά στην αστυνομία. Αυτή η αναστάτωση οδήγησε τη γυναίκα στην απόπειρα αυτοκτονίας, φοβούμενη ότι μπορεί να χάσει την επικοινωνία της με τον μουσικό που τόσο «αγαπούσε».

Μετά από τέσσερις εβδομάδες εντατικής θεραπείας και θεραπείας με αντιψυχωσικά, τα «μάγια τελικά λύθηκαν» και οι γιατροί κατάφεραν να επαναφέρουν την ασθενή στην πραγματικότητα.

Είπαν ότι ο μόνος τρόπος που κατάφεραν να την κάνουν να αντιμετωπίσει την κατάσταση με λογική ήταν να αναπτύξουν μια σχέση μαζί της στην οποία ένιωθε ότι δεν την κρίνουν για τα συναισθήματά της.

Προειδοποιήσεις για όσους είναι μόνοι στην ψηφιακοί εποχή

«Η αποφυγή της απόδοσης κατηγοριών στα θύματα είναι υψίστης σημασίας και η δημιουργία μιας ασφαλούς και υποστηρικτικής θεραπευτικής σχέσης με εμπιστοσύνη είναι απαραίτητη», έγραψαν οι συγγραφείς.

Οι συγγραφείς παρουσιάζουν αυτή την ιστορία ως μια προειδοποιητική ιστορία για όσους είναι μόνοι στην ψηφιακή εποχή. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι αυτό μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε -μια περίπτωση του 2017 από το Πανεπιστήμιο Temple όπου ένας νεαρός άνδρας ανέπτυξε ερωτομανία και καταδίωκε μια συμφοιτήτριά του.

«Όταν είμαστε στο διαδίκτυο, νιώθουμε πιο κοντά από ποτέ στα αντικείμενα του πόθου μας, και αυτό μπορεί να είναι επικίνδυνο», τονίζουν οι ερευνητές έπειτα από την υπόθεση του 2017.

«Η επικοινωνία μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να εξαλείψει τα προηγούμενα εμπόδια που υπήρχαν μεταξύ ενός ατόμου και του αντικειμένου των ψευδαισθήσεών του», καταλήγουν.

Μαριάννα Σπανού

Η Μαριάννα Σπανού έχει συνεργαστεί με έντυπα και διαδικτυακά μέσα ποικίλης θεματολογίας, όπως iefimerida.gr, ygeiamou.gr, 4green.gr, autotriti-touring.gr, αποκτώντας εμπειρία σε πολλές πτυχές της δημοσιογραφίας. Πιστεύει ότι κάνοντας σωστά αυτό το επάγγελμα, έχουμε στα χέρια μας ένα πραγματικό εργαλείο για να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο.

Scroll to Top