Site icon Όλο Υγεία

Ναρκισσισμός: Πώς το μακιγιάζ που κάνει η γυναίκα δείχνει αν έχει ναρκισσιστική ή νευρωτική προσωπικότητα

Ναρκισσισμός: Πώς το μακιγιάζ που κάνει η γυναίκα δείχνει αν έχει ναρκισσιστική ή νευρωτική προσωπικότητα

Photo: rf123

Ο ναρκισσισμός είναι μια σύγχρονη «επιδημία» που ταλαιπωρεί εξίσου άνδρες και γυναίκες. Έρευνες έχουν δείξει πως εκδηλώνεται διαφορετικά στις γυναίκες, αλλά καμία μέχρι τώρα δεν είχε υποδείξει μια κοινή συνήθεια των γυναικών ως σημάδι υψηλού ναρκισσισμού. Τώρα, οι επιστήμονες έρχονται να δώσουν απάντηση και σε αυτό.

Συγκεκριμένα, μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Archives of Sexual Behavior ρίχνει νέο φως στη σχέση μεταξύ μιας κοινής συνήθειας των γυναικών και των χαρακτηριστικών της προσωπικότητά τους, όπως ο ναρκισσισμός και η ψυχοπάθεια.

7 σημάδια ότι μεγαλώσατε με ένα ναρκισσιστή γονέα σύμφωνα με τους ψυχολόγους 

Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι γυναίκες που χρησιμοποιούν περισσότερο μακιγιάζ τείνουν να έχουν υψηλότερο σκορ σε χαρακτηριστικά όπως ο ναρκισσισμός και η εξωστρέφεια, ενώ οι γυναίκες που έχουν υψηλότερη βαθμολογία στην ψυχοπάθεια τείνουν να χρησιμοποιούν λιγότερο μακιγιάζ σε διάφορες καταστάσεις.

Ο ρόλος του μακιγιάζ στην ψυχοσύνθεση των γυναικών

Το μακιγιάζ έχει χρησιμοποιηθεί από καιρό ως εργαλείο για την ενίσχυση της φυσικής εμφάνισης, με πολλές μελέτες να τονίζουν πως επηρεάζει τόσο την αυτοαντίληψη όσο και τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι αντιλαμβάνονται το άτομο που το χρησιμοποιεί.

Οι γυναίκες που φορούν μακιγιάζ θεωρούνται συχνά πιο ελκυστικές, θηλυκές και κυρίαρχες, κάτι που με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις. Ωστόσο, λίγα ήταν γνωστά για το πώς τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη συχνότητα και το πλαίσιο στο οποίο οι γυναίκες χρησιμοποιούν το μακιγιάζ.

Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, ιδιαίτερα αυτά που σχετίζονται με τον ναρκισσισμό, την εξωστρέφεια και τα χαρακτηριστικά της λεγόμενης «σκοτεινής τριάδας» (ναρκισσισμός, μακιαβελισμός και ψυχοπάθεια), έχουν συνδεθεί με συμπεριφορές που επιδιώκουν να διαχειριστούν και να ενισχύσουν την εμφάνιση. Τα ναρκισσιστικά άτομα, για παράδειγμα, συχνά αναζητούν θαυμασμό και προσοχή, κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε μεγαλύτερη χρήση μακιγιάζ.

Κρυφός ναρκισσιστής: 7 έξυπνοι τρόποι για να μην υποκύψετε στα ψυχολογικά παιχνίδια του

Από την άλλη πλευρά, τα ψυχοπαθητικά χαρακτηριστικά, τα οποία συνδέονται με τη χαμηλότερη ανησυχία για τους κοινωνικούς κανόνες και τις αντιλήψεις των άλλων, μπορεί να οδηγήσουν σε λιγότερη προσοχή στη χρήση του μακιγιάζ. Οι ερευνητές είχαν ως στόχο να διερευνήσουν αυτές τις συνδέσεις, καθώς και πώς μπορεί να αλλάξει η χρήση του μακιγιάζ ανάλογα με τις διαφορετικές κοινωνικές καταστάσεις.

«Σε προηγούμενη μελέτη, παρατηρήσαμε ότι πολλές γυναίκες χρησιμοποιούν λίγο ή καθόλου μακιγιάζ, ενώ υπάρχουν άλλες που χρησιμοποιούν συχνά πολύ μακιγιάζ. Μας ενδιαφέρει να κατανοήσουμε περισσότερα σχετικά με αυτές τις παραλλαγές στη χρήση του μακιγιάζ», αναφέρει η συγγραφέας της μελέτης Anthonieta Looman Mafra, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στην Πειραματική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο.

«Θα μπορούσε να σχετίζεται με την προσωπικότητα, καθώς οι πιο εξωστρεφείς γυναίκες να χρησιμοποιούν περισσότερο μακιγιάζ; Ή μπορεί η εκάστοτε χρήση να επηρεάζεται από την κοινωνική κατάσταση;» διερωτάται.

Ο ναρκισσισμός συνδέθηκε σταθερά με την χρήση μακιγιάζ

Στη μελέτη συμμετείχαν 1.410 Βραζιλιάνες που ερωτήθηκαν σχετικά με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και τις συνήθειες μακιγιάζ. Οι συμμετέχουσες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια που αξιολογούσαν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, εστιάζοντας ιδιαίτερα σε χαρακτηριστικά όπως η εξωστρέφεια, η κοινωνικότητα, ο νευρωτισμός, η ευσυνειδησία και η κοινωνικότητα και στα χαρακτηριστικά της σκοτεινής τριάδας (ναρκισσισμός, ψυχοπάθεια και μακιαβελισμός).

Ναρκισσιστές: Τα 2 σημάδια στη συμπεριφορά τους – Πώς θα καταλάβετε ότι εκμεταλλεύονται τα συναισθήματά σας 

Οι συμμετέχουσες ρωτήθηκαν επίσης για τις συνήθειές τους στο μακιγιάζ σε διαφορετικά περιβάλλοντα, όπως πόσο συχνά φορούσαν μακιγιάζ στο σπίτι, ενώ ασκούνταν, στη δουλειά ή όταν συναντούσαν νέους ανθρώπους. Απάντησαν, ακόμη, πόσο χρόνο αφιέρωναν για να εφαρμόσουν μακιγιάζ, πόσο αφιέρωσαν σε αυτό κάθε μήνα και πόσο συχνά το χρησιμοποιούσαν.

«Η μελέτη δείχνει ότι οι περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν λιγότερο μακιγιάζ όταν είναι μόνες και περισσότερο  όταν βρίσκονται σε κοινωνικά περιβάλλοντα, με την κατάσταση όπου χρησιμοποιούν το περισσότερο μακιγιάζ να είναι το πρώτο ραντεβού», εξήγησε η Δρ. Mafra.

Ένα από τα πιο σταθερά αποτελέσματα ήταν η θετική συσχέτιση μεταξύ του ναρκισσισμού και της χρήσης μακιγιάζ. Οι γυναίκες που σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία σε ναρκισσισμό, που χαρακτηριζόταν από έντονη ανάγκη για θαυμασμό και προσοχή, έτειναν να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στο μακιγιάζ, να το χρησιμοποιούν πιο συχνά και να επενδύουν περισσότερα χρήματα σε καλλυντικά.

Αυτές οι γυναίκες τροποποιούσαν επίσης σημαντικά τη χρήση του μακιγιάζ τους σε διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα, φορώντας περισσότερο μακιγιάζ σε καταστάσεις όπου συναντούσαν νέα άτομα ή προσπαθούσαν να κάνουν καλή εντύπωση, όπως στα πρώτα ραντεβού ή σε επαγγελματικές συναντήσεις.

Τι έδειξε η μελέτη για γυναίκες με υψηλότερα σκορ στην ψυχοπάθεια

Οι εξωστρεφείς γυναίκες, γνωστές για την κοινωνικότητά τους και την επιθυμία τους να βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής, ήταν επίσης πιο πιθανό να ξοδέψουν χρήματα για το μακιγιάζ. Συχνά χρησιμοποιούσαν μακιγιάζ για να ενισχύσουν την εξωστρεφή προσωπικότητά τους, κάτι που τις βοήθησε να αισθάνονται πιο σίγουρες στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Ωστόσο, οι εξωστρεφείς δεν έδειξαν τόση ποικιλία στη χρήση του μακιγιάζ σε διαφορετικά περιβάλλοντα σε σύγκριση με τα ναρκισσιστικά άτομα.

Μακιγιάζ: Τα 5 λάθη που κάνουν οι γυναίκες στα 50 και φαίνονται μεγαλύτερες

Από την άλλη πλευρά, οι γυναίκες με υψηλότερα σκορ στην ψυχοπάθεια -ένα στοιχείο που χαρακτηρίζεται από παρορμητικότητα και έλλειψη ενδιαφέροντος για τους άλλους- έτειναν να έχουν πιο σταθερές συνήθειες μακιγιάζ σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια.

Ανεξάρτητα από το αν ήταν στο σπίτι, στο γυμναστήριο ή έξω με φίλους, αυτές οι γυναίκες διατήρησαν ένα σταθερό επίπεδο χρήσης μακιγιάζ, συνήθως χαμηλότερο από τις γυναίκες με υψηλό ναρκισσισμό. Αυτό το εύρημα υποδηλώνει ότι οι γυναίκες με ψυχοπαθητικά χαρακτηριστικά μπορεί να μην χρησιμοποιούν το μακιγιάζ ως εργαλείο αυτοπαρουσίασης ή χειραγώγησης σε κοινωνικά πλαίσια όσο άλλοι τύποι προσωπικότητας.

«Δεν περίμενα να βρω διαφορά στη χρήση του μακιγιάζ μεταξύ ατόμων με πιο ψυχοπαθητικά χαρακτηριστικά. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι δεν σημαίνει ότι αν κάποιος δεν φοράει μακιγιάζ, τον κάνει ψυχοπαθή», σημείωσε η Δρ. Mafra μιλώντας στο PsyPost.

Πόσο μακιγιάζ χρησιμοποιούν οι γυναίκες με υψηλό νευρωτισμό

Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι οι γυναίκες με υψηλά επίπεδα νευρωτισμού -που είναι πιο επιρρεπείς σε συναισθηματική αστάθεια και άγχος- εμφάνισαν επίσης μεγαλύτερες διαφορές στη χρήση του μακιγιάζ ανάλογα με το πλαίσιο. Όπως οι γυναίκες με ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά, έτειναν να χρησιμοποιούν περισσότερο μακιγιάζ σε κοινωνικές καταστάσεις και πολύ λιγότερο όταν ήταν μόνες, πιθανώς υποδηλώνοντας ότι το μακιγιάζ τους παρέχει μια αίσθηση ελέγχου και ασφάλειας στα κοινωνικά περιβάλλοντα.

«Τα άτομα με πιο ναρκισσιστικά και νευρωτικά χαρακτηριστικά εμφάνισαν μεγαλύτερη διαφορά στην ποσότητα του μακιγιάζ που χρησιμοποιούν σε διαφορετικές κοινωνικές καταστάσεις. Με άλλα λόγια, χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο μακιγιάζ σε ορισμένες κοινωνικές καταστάσεις και κανένα σε άλλες», κατέληξε η ειδικός.

5 σημάδια ότι ο σύντροφός σας είναι ναρκισσιστής – Πώς θα τον αντιμετωπίσετε

Σε κάθε περίπτωση, οι επιστήμονες σκοπεύουν να διεξαγάγουν μελλοντική έρευνα για να μάθουν πώς αντιλαμβάνονται οι φίλοι, η οικογένεια ή ακόμα και οι άγνωστοι τη χρήση του μακιγιάζ μιας γυναίκας σε διαφορετικές καταστάσεις και να συγκρίνουν αυτές τις αντιλήψεις με την αυτοαξιολόγηση της ίδιας της γυναίκας.

Μαριάννα Σπανού

Η Μαριάννα Σπανού έχει συνεργαστεί με έντυπα και διαδικτυακά μέσα ποικίλης θεματολογίας, όπως iefimerida.gr, ygeiamou.gr, 4green.gr, autotriti-touring.gr, αποκτώντας εμπειρία σε πολλές πτυχές της δημοσιογραφίας. Πιστεύει ότι κάνοντας σωστά αυτό το επάγγελμα, έχουμε στα χέρια μας ένα πραγματικό εργαλείο για να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο.

Exit mobile version