Το κυνήγι της ευτυχίας και της επιτυχίας είναι μέσα στα γονίδιά μας. Έχουν γίνει πολλές επιστημονικές μελέτες για να εντοπίσουν τις συμπεριφορές που έχουν οι πιο επιτυχημένοι και ευτυχισμένοι άνθρωποι.
Ο διάσημος ψυχολόγος Adam Grant, μέσα από την εκτεταμένη έρευνα και τη διορατική του γραφή, στο βιβλίο του Give and Take, παρέχει μια συναρπαστική ματιά στο πώς η ενίσχυση μιας συμπεριφοράς μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την επιτυχία τόσο στις ατομικές σταδιοδρομίες όσο και στην οργανωτική απόδοση.
Τα αποτελέσματα της μελέτης του έχουν ανατρέψει όλα όσα πιστεύει ο περισσότερος κόσμος ότι μπορεί να οδηγήσουν στην ευτυχία και στην επιτυχία σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον. Στην πραγματικότητα η ίδια παράμετρος βοηθά και στις δύο αυτές συνθήκες της ζωής μας να πετύχουμε το στόχο μας για μια πιο ευτυχισμένη και γεμάτη ζωή.
Η δύναμη του να δίνεις
Το να δίνεις, που μπορεί να αποδειχθεί μια συνήθεια που αλλάζει τη ζωή, μπορεί επίσης να τονώσει την ευτυχία σου. Έχουμε ακούσει τη φράση «είναι καλύτερο να δίνεις παρά να παίρνεις» που έχει μια κρύβει μια μεγάλη αλήθεια. Ο Γκραντ πιστεύει ότι μια κουλτούρα προσφοράς, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερη παραγωγικότητα, καλύτερο ηθικό και αποτελεσματικότητα.
Σύμφωνα με την έρευνά του, η γενναιοδωρία ενισχύει την αίσθηση της κοινότητας και της εμπιστοσύνης, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία και την υποστήριξη μεταξύ των μελών της ομάδας. Αυτό το περιβάλλον δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να ανθίσουν, καθώς αισθάνονται ότι τους εκτιμούν και τους υποστηρίζουν.
Για να καλλιεργήσουν μια κουλτούρα γενναιοδωρίας, οι ηγέτες πρέπει να δίνουν το παράδειγμα. Πρέπει να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον, όπου η γενναιοδωρία αναγνωρίζεται και ανταμείβεται και όπου οι εργαζόμενοι αισθάνονται ασφαλείς δίνοντας χωρίς φόβο ότι θα τους εκμεταλλευτούν.
Το αποτέλεσμα της προσφοράς
Όταν ένας ηγέτης επιδεικνύει γενναιοδωρία, δημιουργεί προηγούμενο για να ακολουθήσουν οι άλλοι, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα σε ολόκληρο τον οργανισμό. Αυτό όχι μόνο βελτιώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις αλλά και ενισχύει τη συνολική οργανωτική κουλτούρα.
Εάν διευθύνεται μια επιχείρηση υπάρχουν αρκετοί πρακτικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να καλλιεργήσετε μια κουλτούρα προσφοράς. Για παράδειγμα, τα προγράμματα καθοδήγησης θα πρέπει να ενθαρρύνονται, όπου η παροχή και η λήψη συμβουλών ωφελούν όλους.
Οι ηγέτες μπορούν επίσης να αναγνωρίσουν και να γιορτάσουν πράξεις γενναιοδωρίας, όσο μικρές κι αν είναι, για να ενισχύσουν τη συμπεριφορά. Να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου το να ζητάτε βοήθεια ενθαρρύνεται και υποστηρίζεται.
Στην ουσία, η έρευνα του Grant για τη γενναιοδωρία αμφισβητεί τις παραδοσιακές έννοιες του ατομικού συμφέροντος ως το μονοπάτι προς την επιτυχία, προσφέροντας μια πιο ικανοποιητική προσέγγιση, για την επίτευξη των στόχων.
Το να δίνεις συνδέεται με περισσότερη ευτυχία
Μια μελέτη του Harvard Business School κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι συναισθηματικές ανταμοιβές της προσφοράς είναι οι μεγαλύτερες όταν η γενναιοδωρία μας συνδέεται με τους άλλους.
Με άλλα λόγια, εάν ξοδεύετε χρήματα για τον εαυτό σας, η ευτυχία σας δεν αλλάζει. Αλλά αν ξοδεύετε τα χρήματα σε άλλους, γίνεστε πραγματικά πολύ πιο ευτυχισμένοι. Για παράδειγμα, η δωρεά σε μια άγνωστη φιλανθρωπική οργάνωση δεν αυξάνει τα επίπεδα ευτυχίας σας όσο η συνεισφορά σε φίλο σας που έχει ανάγκη.
Αυτή ήταν η πρώτη μελέτη του είδους της που εξέτασε πώς η κοινωνική σύνδεση, βοηθά στη μετατροπή της γενναιόδωρης «προκοινωνικής» συμπεριφοράς -τον τύπο που ωφελεί ένα άλλο άτομο- σε θετικά συναισθήματα για τον δότη.
Ο Γκραντ επινόησε τον όρο «άλλη» παροχή, που αναφέρεται στην προσφορά βοήθειας σε αυτούς που επιλέγετε και που τελικά σας ωφελεί ανεβάζοντας τη διάθεση σας.
Οι οικονομολόγοι περιγράφουν αυτό το συναίσθημα ως τη «ζεστή λάμψη» της προσφοράς, ενώ οι ψυχολόγοι το αποκαλούν «υψηλό του βοηθού». Η νευροεπιστήμη δείχνει επίσης ότι όταν συμμετέχουμε σε αυτές τις πράξεις προσφοράς, ενεργοποιούνται τα κέντρα ανταμοιβής και νοήματος του εγκεφάλου μας, τα οποία εκπέμπουν σήματα ευχαρίστησης και σκοπού καθώς ενεργούμε προς όφελος των άλλων.
Η κοινωνική σύνδεση που συνδέεται με την προσφορά – είτε σε ένα άτομο που έχει ανάγκη στην κοινότητά σας είτε στην εταιρία που εργάζεστε είτε σε μια φιλανθρωπική οργάνωση κοντά στην καρδιά σας – δίνει στον δότη το μεγαλύτερο ψυχολογικό όφελος και αίσθηση ευτυχίας.