Δείτε μερικές από τις πιο επιτυχημένες και τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές των τελευταίων ετών: “Ozark”, “Stranger Things”, “Brigerton”, “Wednesday” και στα ελληνικά δεδομένα… “Maestro”. Σε όλες τις περιπτώσεις, κάθε σειρά έκανε πρεμιέρα σε μια μορφή όπου είτε πολλά είτε όλα τα επεισόδια της ήταν διαθέσιμα για προβολή ταυτόχρονα.
Είναι μια μορφή που προσφέρεται για «υπερβολική παρακολούθηση», και μια νέα μελέτη από τον Vinod Venkatraman του Πανεπιστημίου Temple, διαπιστώνει ότι αυτή η μορφή είναι που βοηθά να γίνουν αυτές οι εκπομπές τόσο ελκυστικές.
Ο υπολογιστής σας κλέβει την αναπνοή! Τι είναι η άπνοια οθόνης; 3 τρόποι να την αντιμετωπίσετε
Η μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Journal of Experimental Psychology: Applied, αναλύει γιατί οι θεατές επιλέγουν να παρακολουθούν υπερβολικά τηλεοπτικές σειρές. Η μελέτη, η οποία συντάχθηκε από τον Joy Lu από το Tepper School of Business του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon και την Uma R. Karmarkar από το Rady School of Management του UC San Diego, διαπίστωσε ότι οι θεατές συχνά κάνουν σχέδια για να παρακολουθήσουν υπερβολικά τηλεοπτικό περιεχόμενο και ότι οι εκπομπές με πιο διαδοχικά, αλληλένδετα επεισόδια είναι πιο πιθανό να παρακολουθηθούν με μεγάλη συχνότητα.
Η υπερβολική παρακολούθηση δεν σχετίζεται με την έλλειψη αυτοελέγχου
«Μία από τις βασικές διακρίσεις που δείχνουμε είναι ότι η υπερβολική παρακολούθηση έρχεται σε αντίθεση με την τυπική αντίληψη ότι είναι κάτι που προκύπτει από την έλλειψη αυτοελέγχου. Όταν σκεφτόμαστε τη λέξη, σκεφτόμαστε προβληματική παρορμητική συμπεριφορά για την οποία το άτομο δεν έχει έλεγχο, όπως η υπερφαγία και η άμετρη κατανάλωση ποτών, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με την υπερβολική παρακολούθηση», δήλωσε ο Δρ. Venkatraman, αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ και διευθυντής του Κέντρου Εφαρμοσμένης Έρευνας στη Λήψη Αποφάσεων στο Temple’s Fox School of Business.
«Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι θεατές σχεδιάζουν εκ των προτέρων να παρακολουθήσουν άφθονο περιεχόμενο, και αυτή είναι μια από τις πρώτες σημαντικές συνεισφορές αυτής της έρευνας, επειδή είναι το αντίθετο από αυτό που σκέφτεστε όταν ακούτε τη λέξη “υπερβολικό”», προσθέτει.
Στην εργασία, ο Δρ. Venkatraman και οι συνάδελφοί του περιγράφουν τα αποτελέσματα αρκετών ειδικών μελετών που σχετίζονται με τις προτιμήσεις της υπερβολικής παρακολούθησης. Για τη μελέτη, στρατολόγησαν σχεδόν 800 συμμετέχοντες μέσω του εργαλείου crowdsourcing της Amazon, Mechanical Turk. Στη συνέχεια έβαλαν τους συμμετέχοντες να συμπληρώσουν μια έρευνα σχετικά με το αν θα προτιμούσαν να παρακολουθήσουν μια διαδοχική σειρά με αλληλένδετα επεισόδια ή μια εκπομπή όπου κάθε επεισόδιο λέει μια διαφορετική ιστορία και μπορεί να παρακολουθηθεί από μόνο του.
«Αυτό που βρήκαμε ήταν ότι όσο πιο διαδοχική είναι μια εκπομπή, τόσο πιο πιθανό είναι να την παρακολουθήσετε», είπε ο Δρ. Venkatraman.
Τι σημαίνει αν αντιστέκεστε στην παρόρμηση να δείτε την αγαπημένη σας σειρά
Για μια άλλη μελέτη, η ομάδα στρατολόγησε 200 ενήλικες μέσω του MTurk και τους έβαλε να μοιραστούν πληροφορίες σχετικά με το αν θα καθυστερούσαν την παρακολούθηση τηλεοπτικών σειρών έως ότου ένας σημαντικός αριθμός επεισοδίων ήταν διαθέσιμος για ροή. Συνολικά, το 75% των συμμετεχόντων σε εκείνη την έρευνα σημείωσε ότι θα προτιμούσαν να καθυστερήσουν, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν διαδοχικά επεισόδια.
«Αυτό έρχεται σε αντίθεση με αυτήν την ιδέα της παρορμητικής συμπεριφοράς. Αυτό που καταλάβαμε είναι ότι μερικές φορές, οι άνθρωποι στην πραγματικότητα αντιστέκονται στην παρόρμηση και περιμένουν να γίνουν διαθέσιμα περισσότερα επεισόδια, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθήσουν όλα μαζί», είπε ο Δρ. Venkatraman.
Σε μια πρόσθετη έρευνα παρακολούθησης, περίπου τα δύο τρίτα των συμμετεχόντων σημείωσαν ότι θα πλήρωναν χρήματα για να έχουν πρόσβαση σε όλα τα επεισόδια μιας σειράς, επομένως θα έχουν στη συνέχεια την επιλογή να τα παρακολουθήσουν όλα.
Ευρήματα που επεκτείνονται πέρα από την ψυχαγωγία
Οι Venkatraman, Lu και Karmarkar εφάρμοσαν επίσης την έρευνά τους σε άλλα μέσα, όπως η ασύγχρονη διαδικτυακή μάθηση. Όταν τους δόθηκε η επιλογή, οι συμμετέχοντες προτιμούσαν να έχουν πρόσβαση σε όλες τις διαδικτυακές διαλέξεις ταυτόχρονα όταν οι διαλέξεις ήταν διαδοχικές, ειδικά όταν ο ομιλητής είναι ο ίδιος για κάθε βίντεο.
«Αυτό υποδηλώνει ότι δεν είναι μόνο κάτι που είναι ειδικό για τα μέσα ψυχαγωγίας, αλλά επεκτείνεται και πέρα από αυτό στον χώρο της εκπαίδευσης όπου οι άνθρωποι δείχνουν ένα παρόμοιο μοτίβο συμπεριφοράς», σημείωσε ο Δρ. Venkatraman.
Η μελέτη έχει σημαντικές επιπτώσεις για υπηρεσίες ψυχαγωγίας όπως Netflix, Hulu, Max, Peacock, Paramount+, Amazon Prime και Disney+. Εάν κυκλοφορούν μια τηλεοπτική σειρά με διαδοχικά επεισόδια, είναι συνετό να κυκλοφορούν σε μορφή όπου τουλάχιστον ορισμένα ή όλα τα επεισόδια της είναι άμεσα διαθέσιμα για ροή. Γενικά, οι εκπομπές που συνδέονται μεταξύ τους φαίνεται να έχουν και μεγαλύτερο κοινό.
«Ακόμα κι αν οι εκπομπές έχουν επεισόδια που μπορούν να παρακολουθηθούν ανεξάρτητα, βοηθάει να υπάρχει κάποιο υποκείμενο θέμα που διατρέχει όλα τα επεισόδια. Αν έχετε κάποια αφήγηση, θα κάνει πιο πιθανό να την παρακολουθήσετε μαζί», κατέληξε ο Δρ. Venkatraman.