Είναι πολύ πιθανό να έχετε συναντήσει κι εσείς στην εργασία σας συναδέλφους με σιωπηρή, αόρατη επιθετικότητα. Όταν ένας συνεργάτης, σε αγνοεί, κάνει σαν να μην υπάρχεις και σε κάνει να νιώθεις ανεπαρκής και υπαίτιος, σίγουρα έχει αυτός το πρόβλημα και όχι εσύ! Δείτε 3 τρόπους για να αντιμετωπίσετε αυτούς τους συναδέλφους.
Δεν αποκλείεται σε έναν εργασιακό χώρο να υπάρχουν και συνάδελφοι που επιδεικνύουν παθητικο-επιθετική συμπεριφορά και με τους οποίους δεν έχετε και τις καλύτερες σχέσεις. Συνάδελφοι που σου κρατούν μούτρα, τους λες «καλημέρα» και δεν απαντούν και επιδιώκουν να σε χειραγωγήσουν προκαλώντας σου ενοχές.
Οι άνθρωποι με παθητική επιθετικότητα έχουν την ανάγκη να ελέγχουν και να χειρίζονται τον περίγυρό τους κατά βούληση αλλά και για να καλύπτουν την προσωπική τους ανασφάλεια, τη χαμηλή τους αυτοεκτίμηση ή την ανάγκη τους για επιβολή πάνω στους άλλους.
Δεν χρειάζεται να ανέχεστε τέτοιες συμπεριφορές και να συνεργάζεστε με τέτοια άτομα, γι’ αυτό καλό είναι να γνωρίζετε τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να τους αντιμετωπίσετε.
Τα 6 σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να φύγετε από τη δουλειά σας
Όταν ένα άτομο έχει παθητικο-επιθετική συμπεριφορά, εκφράζει αρνητικά συναισθήματα με τρόπο που αποκρύπτει τις πραγματικές του προθέσεις, καθιστώντας δύσκολο για τους άλλους να τον αμφισβητήσουν ή να τον επικρίνουν άμεσα.
Οι συνηθισμένες φράσεις μπορεί να περιλαμβάνουν:
- “Υποθέτω ότι θα συναντηθούμε όποτε σας βολεύει περισσότερο”
- “Βέβαια, μπορούμε να το κάνουμε με τον δικό σου τρόπο, αν νομίζεις ότι αυτό είναι καλύτερο”
- “Νομίζω ότι η παρουσίαση πήγε καλά, αν πάμε με τα δικά σου κριτήρια”.
Οι έμμεσες εκφράσεις εχθρότητας ή δυσαρέσκειας καθιστούν τη διαφανή και άμεση αντιπαράθεση πρόκληση. Ωστόσο, υπάρχουν αποτελεσματικές τεχνικές για τη διαχείριση και την αντιμετώπιση των παθητικοεπιθετικών ανθρώπων.
Ακολουθούν τρεις στρατηγικές για τον χειρισμό τέτοιων καταστάσεων:
1. Μείνετε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι
Όταν οι πράξεις κάποιου δεν ταιριάζουν με τα λόγια του και αισθάνεστε μπερδεμένοι, πληγωμένοι ή αναστατωμένοι μετά την αλληλεπίδραση μαζί του, μπορεί να επιδεικνύει παθητικο-επιθετική συμπεριφορά. Τα συνήθη σημάδια περιλαμβάνουν τα σαρκαστικά σχόλια, τη σιωπηλή μεταχείριση και τις ανεπαίσθητες “μαχαιριές” που μεταμφιέζονται σε αστεία, όπως π.χ:
- “Καλή δουλειά, υποθέτω ότι στοχεύεις στο μέσο όρο”
- Αγνοώντας τις ερωτήσεις ενός συναδέλφου κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης
- “Κάποια στιγμή θα φτάσω σε αυτό”
- “Ω, επιτέλους αποφάσισες να εμφανιστείς στη δουλειά σήμερα!”
Αντί να προσβληθείτε ή να αντιδράσετε σε τέτοια σχόλια, διατηρήστε την ψυχραιμία σας και σκεφτείτε καθαρά. Η υπερβολική αντίδραση μπορεί να ενισχύσει τη συμπεριφορά, να κλιμακώσει τη σύγκρουση και μπορεί ακόμη και να έχει ως αποτέλεσμα το άτομο να αρνηθεί τυχόν κρυφές προθέσεις, ενώ συνεχίζει τη συμπεριφορά του.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Psychology διαπίστωσε ότι η προσεκτική επικοινωνία στο πλαίσιο των διαπροσωπικών αλληλεπιδράσεων και των κοινωνικών σχέσεων στην εργασία ενισχύει σημαντικά την ικανοποίηση από τις σχέσεις. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται στην προώθηση πιο επιδέξιων συναισθηματικών και διαπροσωπικών αλληλεπιδράσεων εντός του χώρου εργασίας.
Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε μια συνάντηση και ένας συνάδελφος κάνει ένα σαρκαστικό σχόλιο για το πρόσφατο έργο σας. Αντί να αμυνθείτε ή να ανταποδώσετε με ένα δηκτικό σχόλιο, πάρτε μια βαθιά ανάσα και απαντήστε ήρεμα: “Εκτιμώ τα σχόλιά σας. Θα μπορούσατε, παρακαλώ, να διευκρινίσετε τι εννοείτε;”.
Το να ζητήσετε διευκρινίσεις μπορεί να τους ωθήσει να σκεφτούν δύο φορές τις δηλώσεις τους και μπορεί να τους βοηθήσει να αναγνωρίσουν τη συμπεριφορά τους. Αυτή η απάντηση αναγνωρίζει επίσης το σχόλιο χωρίς να κλιμακώνει την ένταση και τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν τις πραγματικές ανησυχίες τους.
Οι 3 λέξεις που θα σας κάνουν επιτυχημένο στέλεχος στο χώρο εργασίας
2. Μην προσπαθήσετε να τους απαντήσετε στη γλώσσα τους
Η άμεση και δυναμική αντιμετώπιση της παθητικοεπιθετικής συμπεριφοράς μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση παρεξηγήσεων και να προωθήσει την υγιέστερη επικοινωνία στον εργασιακό χώρο.
Φανταστείτε την Έμμα καθώς συμμετέχει σε μια συνάντηση. Παρατηρεί ότι η συνάδελφός της Σάρα συχνά γουρλώνει τα μάτια της και μουρμουρίζει κάτω από την αναπνοή της κάθε φορά που μιλάει η Έμμα, δημιουργώντας αρνητική ατμόσφαιρα.
Μετά τη συνάντηση, η Έμμα αποφασίζει να προσεγγίσει τη Σάρα άμεσα και με αυτοπεποίθηση. Λέει: “Σάρα, έχω παρατηρήσει ότι συχνά αντιδράς αρνητικά κάθε φορά που λέω κάποια ιδέα. Αυτή η συμπεριφορά κάνει τη συνεργασία πολύ πιο δύσκολη. Μπορούμε να συζητήσουμε τι σε ενοχλεί, ώστε να βελτιώσουμε την ομαδική μας εργασία;” με ουδέτερο και κατανοητό τόνο. Η Σάρα είναι πλέον αναγκασμένη να απαντήσει με άμεσο τρόπο.
Το να είστε διεκδικητικοί και σαφείς στην επικοινωνία σας είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση της παθητικο-επιθετικής συμπεριφοράς. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η χρήση των δηλώσεων “Εγώ” μειώνει σημαντικά την εχθρότητα και βοηθά στην αποτελεσματική έκφραση των συναισθημάτων χωρίς τη χρήση κατηγορηματικής γλώσσας.
Έτσι, την επόμενη φορά που κάποιος θα είναι παθητικά επιθετικός μαζί σας, δοκιμάστε να πείτε: “Νιώθω πληγωμένος όταν κάνεις τέτοια σχόλια. Μπορούμε να το συζητήσουμε;” αντί για “Ποιο είναι το πρόβλημά σου;”, ή ακόμα χειρότερα να γίνεις παθητικά επιθετικός κατευθείαν σε αυτούς.
3. Εκφράστε τα συναισθήματά σας στην παρούσα στιγμή
Η παθητική επιθετικότητα μπορεί να είναι άβολη και συχνά μας αφήνει να αναρωτιόμαστε σιωπηλά τι κάναμε για να δικαιολογήσουμε ή να υποκινήσουμε τη συμπεριφορά του επιτιθέμενου. Αν και τα βαθύτερα αίτια της παθητικοεπιθετικής συμπεριφοράς είναι συνήθως βαθιά ριζωμένα και καλύτερα να διερευνηθούν σε θεραπεία, υπάρχουν αποτελεσματικές τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να εκφράσετε τα συναισθήματά σας τη στιγμή που κάποιος επιδίδεται σε παθητικοεπιθετική επικοινωνία.
Η αντιμετώπιση της παθητικοεπιθετικής συμπεριφοράς καθώς συμβαίνει είναι απαραίτητη. Η έκφραση των συναισθημάτων σας τη στιγμή αυτή μπορεί να αποτρέψει τη συμπεριφορά από το να γίνει μοτίβο και να ενθαρρύνει την άμεση επίλυση.
Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα δείπνο στη δουλειά και ένας συνάδελφος κάνει ένα παθητικο-επιθετικό σχόλιο για τις “ενδιαφέρουσες επιλογές της ζωής σας”, εκμεταλλευόμενος την ειλικρινή ατμόσφαιρα. Θα μπορούσατε να απαντήσετε ήρεμα και να πείτε: “Νιώθω άβολα όταν λέτε τέτοια πράγματα. Μπορούμε να κρατήσουμε τη συζήτηση θετική;” Η αντιμετώπιση του σχολίου θέτει αμέσως ένα σαφές όριο και επικοινωνεί τις προσδοκίες σας.
Συνεργάζεστε για την εξεύρεση λύσεων. Ενθαρρύνετε την άμεση επικοινωνία συνεργαζόμενοι με το άτομο για την εξεύρεση λύσεων. Η συζήτηση και η επίλυση των υποκείμενων ζητημάτων μπορεί να βελτιώσει τη σχέση και να μειώσει την παθητική-επιθετική συμπεριφορά.
Εάν ένας συνάδελφος υπονομεύει συνεχώς τη δουλειά σας με παθητικο-επιθετική συμπεριφορά, προτείνετε μια συνάντηση για να συζητήσετε τυχόν ανησυχίες. Θα μπορούσατε να πείτε: “Παρατηρώ ότι υπάρχει κάποια ένταση μεταξύ μας. Ας καθίσουμε να συζητήσουμε για το πώς μπορούμε να συνεργαστούμε πιο αποτελεσματικά”.
Επιβάλλετε σαφή όρια. Κοινοποιήστε με σαφήνεια τα όριά σας και επιβάλλετε τα με συνέπεια. Αν η παθητικο-επιθετική συμπεριφορά επιμένει παρά τις προσπάθειές σας, σκεφτείτε να περιορίσετε τις αλληλεπιδράσεις σας με το άτομο αυτό για να προστατεύσετε την υγεία σας.
Μη διστάσετε να ζητήσετε υποστήριξη από φίλους, συγγενείς ή επαγγελματίες, αν η παθητικοεπιθετική συμπεριφορά γίνεται υπερβολική. Ένας θεραπευτής ή σύμβουλος μπορεί να σας προσφέρει πολύτιμες γνώσεις και στρατηγικές για τη διαχείριση τέτοιων καταστάσεων.
Εάν η παθητικοεπιθετική συμπεριφορά ενός συναδέλφου επηρεάζει το εργασιακό σας περιβάλλον, σκεφτείτε να συζητήσετε το θέμα με τον προϊστάμενο ή τον εκπρόσωπο ανθρώπινου δυναμικού. Καταγράψτε τις αλληλεπιδράσεις σας και παρουσιάστε τις ανησυχίες σας με επαγγελματισμό, εστιάζοντας στην εξεύρεση λύσης.