Πολλά παιδιά όταν φτάνουν στο Δημοτικό σχολείο έχουν αρκετές εξωσχολικές δραστηριότητες ήδη. Έχουν ξεκινήσει μία ξένη γλώσσα, ασχολούνται με κάποιο σπορ, με μουσική και, γενικά, έχουν παραφορτωμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα ο ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι και χαλάρωση να είναι πολύ μειωμένος.
Μπορεί οι εξωσχολικές δραστηριότητες να δίνουν ερεθίσματα στα παιδιά, να αναδεικνύουν την προσωπικότητα του παιδιού, να το βοηθούν να ανακαλύψει τις δυνατότητές του και να εκφράσει τη δημιουργικότητά τους να ανοίγουν νέους γνωστικούς ορίζοντες και να προσφέρουν εμπειρίες αλλά καλό είναι να μη γίνονται υπερβολές.
Με τα ποσοστά άγχους των παιδιών να συνεχίζουν να παραμένουν ασυνήθιστα υψηλά, οι γονείς και οι φροντιστές τους αγωνίζονται να βρουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ του υπερβολικού φορτωμένου προγράμματος και του μη δομημένου παιχνιδιού στη ζωή του παιδιού.
Επιστροφή στο σχολείο: 3 τρόποι που βοηθούν το παιδί να διαχειριστεί το άγχος του
Αν και δεν υπάρχει ο ιδανικός αριθμός ωρών για τα παιδιά να συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες, καλό είναι διαπραγματευόμαστε με τα παιδιά και να τα αφήνουμε να συμμετέχουν στη λήψη της απόφασης μόνα τους. Το παιδί που αναστενάζει επειδή θέλει να παίξει μπάσκετ και όχι να εξασκηθεί στο πιάνο επικοινωνεί τι είναι αυτό που χρειάζεται και δεν το παίρνει.
Τι πρέπει να ξέρετε για τις εξωσχολικές δραστηριότητες
Δείτε πώς να επιλέξετε τις σωστές εξωσχολικές δραστηριότητες για το παιδί του ανάλογα με την ηλικία του και προσέξετε τον χρόνο που θα πρέπει να αφιερώνει σε αυτές.
Κάντε μία έρευνα
Βρείτε πληροφορίες μέσω διαδικτύου, ενημερωθείτε από τους υπευθύνους με ένα τηλεφώνημα και μια επίσκεψη στο χώρο, ρωτήστε και άλλες μαμάδες εάν είναι ευχαριστημένες και καταλήξτε σε ποιες ασχολίες θα μπορούσε να πάει το παιδί.
Μην επηρεάζεστε από πρωτότυπους τίτλους προγραμμάτων και νέων μεθόδων. Ζητήστε λεπτομερείς πληροφορίες και ξεχωρίστε τα ποιοτικά προγράμματα. Συζητήστε έπειτα με το παιδί ποιες δραστηριότητες θα το ενδιέφεραν και κατανείμενετε έτσι το χρόνο σας ώστε να βολεύει και τους δυο σας.
Μην επηρεάζεστε από τους άλλους
Μπορεί στη ρυθμική γυμναστική να έχει το ξαδελφάκι του κι έτσι δεν θα νιώθει μόνο του στη νέα ομάδα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το δικό σας παιδί είναι έτοιμο για μια τέτοια δραστηριότητα. Βρείτε αυτό που του αρέσει και σύντομα θα κάνει νέους φίλους.
Μην το μεγαλώνετε με τις δικές σας προσδοκίες
Ίσως θέλετε να μεγαλώσετε έναν Αινστάιν ή έναν Μότσαρτ αλλά το να φορτώνετε το παιδί με τις δικές επιθυμίες και προσδοκίες δεν το βοηθάτε να ανακαλύψει τη γνώση και να εκφραστεί. Οι προθέσεις σας είναι αναμφισβήτητα οι καλύτερες. Θέλετε να εξασφαλίσετε στα παιδιά περισσότερα εφόδια και γνώσεις αλλά μην παραβλέπετε τις πραγματικές ανάγκες του και τις δυνατότητές του.
Όταν το παιδί παραφορτώνεται με ασχολίες μπορεί να παρουσιάσει άγχος, να είναι βιαστικό, να μην έχει όρεξη να διαβάσει, να παραπονιέται ή να διαμαρτύρεται για κάποιες ασχολίες. Κάντε τις απαραίτητες αναπροσαρμογές και συζητήστε μαζί του ποιες ασχολίες θα ήθελε να κόψει από το πρόγραμμά του.
Όμως μην κόψετε μια αγαπημένη του ασχολία όπως π.χ. το ποδόσφαιρο “που δεν του χρειάζεται” για να βάλετε τα αγγλικά που είναι απαραίτητα. Μην θυσιάζετε τις ασχολίες που φαίνεται να απολαμβάνει το παιδί και να χαλαρώνει με αυτές στο βωμό της γνώσης.
Τα πάντα χρειάζονται χρόνο και μέτρο
Για τα παιδιά είναι απαραίτητος ο χρόνος για παιχνίδι. Το παιχνίδι δεν είναι χαμένος χρόνος αλλά βοηθά στην ανάπτυξη και την εξέλιξη του παιδιού. Προτού κάνετε εγγραφή σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα βεβαιωθείτε ότι το παιδί θα έχει χρόνο για παιχνίδι και θα του αρέσει πολύ η δραστηριότητα αυτή.
Ασχοληθείτε περισσότερο με το παιδί
Έρευνα της Unesco έδειξε ότι η αυτομόρφωση παίζει σημαντικότερο και ουσιαστικότερο ρόλο από τη σχολική μόρφωση. Σύμφωνα με αυτή, το 80% των γνώσεων που παίρνει ένα παιδί προέρχεται από το περιβάλλον και μόνο το 20% από το σχολείο.
Αλλά και από αυτό το 20%, το 15% του είναι άχρηστο και αποβάλλεται, ενώ μόνο το 5% είναι αυτό που θα κρατήσει για να χρησιμοποιήσει στη ζωή του.
Αυτό δείχνει πόσο προσεκτικοί πρέπει να είναι οι γονείς κυρίως στην προσχολική ηλικία, όπου το παιδί μαθαίνει συνεχώς, αλλά και πόσο ανάγκη έχει τον ελεύθερο χρόνο για να καλλιεργηθεί μέσα από το παιχνίδι και τις επικοινωνιακές σχέσεις που αναπτύσσονται στην παρέα του, το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του.
Μην το γράφετε σε κάποια δραστηριότητα για να κοινωνικοποιηθεί
Εάν το παιδί είναι μικρό οι δραστηριότητες δεν θα το βοηθήσουν να κοινωνικοποιηθεί. Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά είναι πιο εγωκεντρικά, πιο εσωστρεφή και δεν έχουν ακόμη ενδιαφέρον να ενταχθούν σε κάποια ομάδα.
Προσέξτε τις αθλητικές δραστηριότητες
Επειδή τα παιδιά βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης δεν μπορούν να ακολουθήσουν οποιαδήποτε άθλημα. Μην πιέζετε το παιδί να μπει σε κάποια αθλητική ομάδα ή να ασχοληθεί με κάποιο σπορ που δεν του αρέσει.
Πώς να επιλέξετε τις εξωσχολικές δραστηριότητες
Αυτά είναι μερικά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν αποφασίζετε σε ποια δραστηριότητα (ή δραστηριότητες) θα γράψετε το παιδί σας.
Τέλος, εμείς οι γονείς πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν χρειάζεται να επιβλέπονται όλα τα παιχνίδια που ωφελούν την ψυχολογική ανάπτυξη ενός παιδιού.