Μαθαίνουμε να μιλάμε πριν ακόμα γεννηθούμε! Τι ανακάλυψαν οι επιστήμονες σε νέα μελέτη σε νεογέννητα

νεογέννητα

Αυτοί οι μήνες που περνάμε στη μήτρα πριν γεννηθούμε θα μπορούσαν να είναι το σημείο που ξεκινά η εκμάθηση της γλώσσας, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που προσφέρει ιδέες για την ευκολία με την οποία τα νεογέννητα μπορούν να αποκτήσουν δεξιότητες ακρόασης και ομιλίας.

Μια ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής ειδικούς από το Πανεπιστήμιο της Πάντοβα στην Ιταλία, παρατήρησε συγκεκριμένες αλλαγές στα εγκεφαλικά μοτίβα των νεογέννητων όταν τα μωρά εκτίθεντο στην ομιλία, υποδηλώνοντας ότι ο εγκέφαλός τους είναι ήδη συντονισμένος με τη γλώσσα της μητέρας τους και με τους βασικούς ρυθμούς ομιλίας.

«Αυτά τα αποτελέσματα παρέχουν τα πιο πειστικά στοιχεία μέχρι σήμερα ότι η γλωσσική εμπειρία διαμορφώνει ήδη τη λειτουργική οργάνωση του εγκεφάλου του βρέφους, ακόμη και πριν από τη γέννηση», γράφουν οι ερευνητές στην εργασία τους που δημοσιεύθηκε στο Science Advances.

Πώς διεξήχθη η μελέτη στα νεογέννητα

Στη μελέτη συμμετείχαν 33 νεογέννητα, ηλικίας από μία έως πέντε ημερών, με μητέρες που μιλούσαν γαλλικά. Οι ερευνητές έβαλαν στα μωρά να ακούσουν την αφήγηση ενός παραμυθιού στα γαλλικά, στα αγγλικά και στα ισπανικά.

Οι επιστήμονες τοποθέτησαν στα κεφάλια των μωρών καλύμματα εξοπλισμένα με ηλεκτρόδια και παρατήρησαν κάτι διαφορετικό κατά την αναπαραγωγή του γαλλικού ήχου: περισσότερους χρονικούς συσχετισμούς μεγάλης εμβέλειας, που είναι εγκεφαλικά κύματα που συνδέονται με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και επεξεργαζόμαστε την ομιλία.

Αυτό υποδηλώνει ότι αμέσως μετά τη γέννηση, είμαστε ήδη σε θέση να αναγνωρίσουμε και να απορροφήσουμε τη γλώσσα που ακούγαμε ενώ βρισκόμασταν στη μήτρα (γνωρίζουμε ότι οι εξωτερικοί ήχοι μπορούν να ακουστούν μετά από τον έβδομο περίπου μήνα κύησης).

Επιπλέον, η ομάδα διαπίστωσε ότι αυτές οι ταλαντώσεις του εγκεφάλου, που ενεργοποιήθηκαν από τα γαλλικά, ήταν σε μια συγκεκριμένη συχνότητα που σχετίζεται με τους φυσικούς ρυθμούς της ομιλίας. Φαίνεται λοιπόν πως είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε να μαθαίνουμε πώς να μιλάμε, ακόμα και όταν είμαστε μόλις λίγων ημερών.

«Ο εγκέφαλος του νεογέννητου μπορεί λοιπόν να βρίσκεται ήδη σε μια βέλτιστη κατάσταση για την αποτελεσματική επεξεργασία του λόγου και της γλώσσας, υποστηρίζοντας τις απροσδόκητες ικανότητες εκμάθησης γλώσσας των βρεφών», γράφουν οι ερευνητές.

Οι επόμενοι επιστημονικοί στόχοι

Ενώ προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι πιθανότατα ακούμε ενώ είμαστε στη μήτρα –λάβετε υπόψη τον τρόπο με τον οποίο τα μωρά προτιμούν τη φωνή της μητέρας τους, για παράδειγμα- αυτή η μελέτη σχεδιάστηκε για να εξετάσει πιο προσεκτικά τη νευρική δραστηριότητα που συμβαίνει στα νεογέννητα.

Φυσικά, τα μωρά είναι απολύτως ικανά να μάθουν μια διαφορετική γλώσσα από τη γλώσσα γέννησής τους – αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε δεμένοι μόνο με τη γλώσσα που μιλά η μητέρα μας. Ωστόσο, δείχνει ότι η μάθηση ξεκινά πριν από τη γέννηση.

Οι ερευνητές προτείνουν ότι ένα επόμενο βήμα θα μπορούσε να είναι η εξέταση του τρόπου με τον οποίο άλλοι τύποι ήχου μπορεί να επηρεάσουν τον εγκέφαλο των νεογνών: Υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε μουσική που έχουμε ακούσει προηγουμένως στη μήτρα.

«Μελλοντικές μελέτες νευροαπεικόνισης θα είναι απαραίτητες για να ελεγχθεί αν αυτή η μάθηση συνοδεύεται ομοίως από αλλαγές στη νευρική χρονική δυναμική του τύπου που παρατηρήσαμε εδώ για τη γλώσσα», γράφουν καταληκτικά οι επιστήμονες.

Μαριάννα Σπανού

Η Μαριάννα Σπανού έχει συνεργαστεί με έντυπα και διαδικτυακά μέσα ποικίλης θεματολογίας, όπως iefimerida.gr, ygeiamou.gr, 4green.gr, autotriti-touring.gr, αποκτώντας εμπειρία σε πολλές πτυχές της δημοσιογραφίας. Πιστεύει ότι κάνοντας σωστά αυτό το επάγγελμα, έχουμε στα χέρια μας ένα πραγματικό εργαλείο για να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο.

Διαβάστε Περισσότερα

Scroll to Top