Site icon Όλο Υγεία

Πρόγραμμα Health-IQ: Τα νέα εργαλεία για την μέτρηση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας

Νοσοκομεία

Έρχεται το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης της εμπειρίας των ασθενών, το οποίο θα ενισχύει το πρόγραμμα Health-IQ. Θα δώσει κρίσιμα δεδομένα για την απόδοση του συστήματος υγείας.

«Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας πρέπει να είναι αποτελεσματική, ασφαλής, ανθρωποκεντρική και για να αξιοποιηθούν τα οφέλη, οι υπηρεσίες υγείας οφείλουν να παρέχονται έγκαιρα, ισότιμα, αποδοτικά και σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο φροντίδας». Σε αυτό τον ορισμό για την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας, κατέληξαν οι συμμετέχοντες στο πρώτο Φόρουμ Ασθενών, που διοργάνωσε η Ένωση Ασθενών Ελλάδας σε συνεργασία με το Γραφείο του ΠΟΥ στην Αθήνα για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια στο πλαίσιο του προγράμματος Health-IQ

Health-IQ: Το πρόγραμμα που θα αναδιαμορφώσει την ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης στην Ελλάδα 

Το Φόρουμ εστίασε σε 4 βασικά ζητήματα:

Στο πλαίσιο των εργασιών τους συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΠΟΥ Ευρώπης και Μέλη των Συλλόγων Ασθενών της Χώρας, οι οποίοι μαζί με την πολιτική ηγεσία συζήτησαν και παρουσίασαν τις προτάσεις τους.

«Η κύρια προτεραιότητά μας είναι η αναδιάρθρωση του συστήματος υγείας στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025 της Ελληνικής Δημοκρατίας, με αρχικό στόχο τη μέτρηση και βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Με την υποστήριξη του έργου HEALTH-IQ, επιδιώκουμε να αναπτύξουμε και να εφαρμόσουμε ένα πλαίσιο για την παροχή υψηλής ποιότητας, ασφαλούς, βασισμένης σε αποδείξεις, δίκαιης και βιώσιμης φροντίδας σε όλη την Ελλάδα», ανέφερε ο  Δρ. Breda.

Από την πλευρά της η Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας, (ΕΝΑΣΕΛ) Κατερίνα Κουτσογιάννη, αναφέρθηκε στην κυρίαρχη προτεραιότητα στον τομέα της ενδυνάμωσης των ασθενών που είναι η μετάβαση σε ένα περισσότερο συμμετοχικό και πιο ασθενοκεντρικό σύστημα δημόσιας υγείας. «Διεκδικούμε ισότιμα να ακουστεί η φωνή μας, με γνώμονα την επιστημονική τεκμηρίωση και την κοινωνική αλληλεγγύη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το όραμα του υπουργού Υγείας

«Η ενεργός συμμετοχή των ασθενών και των φροντιστών, από την διαδικασία λήψεως των αποφάσεων των πολιτικών που θα ασκούμε για τη δημόσια υγεία και ιδιαίτερα στα νοσοκομεία, μέχρι την αξιολόγηση των διοικήσεων, των μονάδων, της αποδοτικότητάς τους, είναι το πραγματικό μου όραμα. Η ύπαρξη της Ένωσης Ασθενών και ο τρόπος που έχει οικοδομηθεί, με γεμίζει περηφάνεια και εμπιστοσύνη ότι μπορώ να συνεργαστώ μαζί της και να έχω το αποτέλεσμα που θέλω», ανέφερε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης.
Σημείωσε τη βούλησή του για δημιουργία γραφείων ασθενών σε όλα τα νοσοκομεία καθώς και την πρόθεσή του σε συνεργασία με το Γραφείο του ΠΟΥ στην Ελλάδα να φτιάξει πλατφόρμες για την καταγραφή των εμπειριών των ασθενών στα νοσοκομεία, καταλήγοντας: «Προσδοκώ, όταν θα έχει λήξει η θητεία μου ως υπουργός Υγείας, να έχουμε τους ασθενείς πολύ πιο ενεργά στο κέντρο λήψεως των αποφάσεων και με αυτό το όπλο να εξασφαλίζουμε καλύτερη ποιότητα υγείας συνολικά στους συμπολίτες. Αν αυτό το έχω κατορθώσει και προφανώς το πρόγραμμα HealthIQ, θα είναι το εργαλείο, το όχημα για να επιτευχθεί αυτό, και θα μας δώσει τις πλατφόρμες, τα εργαλεία, τη γνώση, τη μέθοδο».

Τέλος, στάθηκε στην καθοριστική συμβολή του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας «για να μας μάθει να μετράμε σωστά αυτά που εμείς δεν ξέραμε να μετράμε και δεν είχαμε άλλη εμπειρία», τονίζοντας ότι ο ΠΟΥ θα συμβάλει στο «να οικοδομήσουμε ένα πολύ πιο ανθρωποκεντρικό, ασθενοκεντρικό, αποτελεσματικό σύστημα υγείας για να παρέχουμε στους συμπολίτες μας τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες που μπορούμε».

ίση πρόσβαση και ίσα αποτελέσματα υγείας

H Δρ. Ειρήνη Αγαπηδάκη, Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, τόνισε ότι τα θέματα ποιότητας και ασφάλειας των ασθενών στην πραγματικότητα είναι ζητήματα Δημοκρατίας. Η Υγεία είναι πυλώνας της Δημοκρατίας αφού σχετίζεται με τις κοινωνικές ανισότητες και αυτό σημαίνει ότι ζούμε σε κοινωνίες που δεν έχουν όλοι τις ίδιες ευκαιρίες, όχι στην πρόσβαση πια αλλά στα αποτελέσματα. Αυτή είναι η βασική κατεύθυνση που πρέπει να υπηρετούν τα συστήματα υγείας του 21ου αιώνα. Όχι μόνο να έχουμε ίση πρόσβαση, αλλά ίσα αποτελέσματα υγείας. Αυτός είναι και ο πυρήνας μιας ασθενοκεντρικής προσέγγισης στην Υγεία.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία της, χαιρέτησε το έργο της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας και την πολύτιμη προσφορά της στα θέματα της υγείας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ανατροφοδότησης των ασθενών της χώρας, οι οποίοι μέσω της πολύτιμης εμπειρίας τους μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην εγκαθίδρυση ενός ασθενοκεντρικού συστήματος.

Σημαντική η εμπειρία των ασθενών

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Υγείας Δρ. Μάριος Θεμιστοκλέους, τόνισε τη σημασία συμπερίληψης των εμπειριών των ασθενών για τη βέλτιστη καταγραφή και σωστή αποτύπωση της ποιότητας των υπηρεσιών στη χώρα. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «δεν έχουμε τους δείκτες ώστε να μετρήσουμε με αξιοπιστία το τι συμβαίνει στο σύστημα υγείας και είναι πολύ σημαντικό να εμπλακούν οι ασθενείς και να πάρουμε τη γνώμη τους για τις υποδομές του νοσοκομείου, τον εξοπλισμό, για τους επαγγελματίες υγείας. Να μετρήσουμε της εμπειρία των ασθενών σ’ αυτό που ονομάζεται διαδρομή, μονοπάτι στο σύστημα υγείας. Σ’ αυτό αρχίζουμε να μετράμε τις δικές μας παρεμβάσεις». Στάθηκε στο έργο που επιτελεί ο ΟΔΙΠΥ ως οργανισμός που έχει αναλάβει την αξιολόγηση των υπηρεσιών στα νοσοκομεία της χώρας, ενώ τόνισε ότι και η συνεργασία με την ΕΝΑΣΕΛ αποτελεί προτεραιότητα στην προσπάθεια αξιολόγησης των υπηρεσιών μέσα από δομημένα εργαλεία.

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Ψυχικής Υγείας Δρ. Δημήτριος Βαρτζόπουλος, αναφέρθηκε στα κέντρα κοινωνικής πρόνοιας τα οποία έχουν τα παραρτήματα χρονίως πασχόντων σε κάθε περιφέρεια, τα οποία συνδυάζονται με τα ΚΕΠΕ Κέντρα Περίθαλψης Παίδων, και είναι δωρεάν για τους πολίτες και στις δομές ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, 500 στο σύνολο ανά την Ελλάδα, οι οποίες χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από το κράτος και προσφέρουν στον πληθυσμό γύρω στις 6.000 κλίνες.

Οι σημαντικές καινοτομίες

Η Δρ. Ειρήνη Παπανικόλα, Καθηγήτρια Πολιτικής και Πρακτικής Υπηρεσιών Υγείας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Brown στο πλαίσιο της κεντρικής της ομιλίας αναφέρθηκε στις σημαντικές καινοτομίες που παρουσιάζουν ευκαιρίες για τη βελτίωση της ποιότητας και της ασφαλείας, όπως:

Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών

Ένα από τα πιο σημαντικά σημεία του Φόρουμ ήταν η παρουσίαση του ερωτηματολογίου για την εμπειρία των ασθενών στο σύστημα υγείας, το οποίο παρουσίασε αναλυτικά ο κ. Χρήστος Τριανταφύλλου, Project Officer του Γραφείου του ΠΟΥ στην Αθήνα για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια των Ασθενών και αποτελεί ένα από τα εργαλεία που έρχεται να ενισχύσει το πρόγραμμα HealthIQ: το ερωτηματολόγιο αυτό αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο που ενισχύει τη φωνή των ασθενών, ενώ έχει στόχο να μετρήσει την εμπειρία τους σε σχέση με την πιο πρόσφατη επίσκεψη τους σε κάποια δομή υγείας της χώρας.

Το ερωτηματολόγιο έχει σχεδιαστεί ώστε να συλλέξει δημογραφικά στοιχεία, δεδομένα σε σχέση με την κατάσταση υγείας, πτυχές της πιο πρόσφατης επίσκεψης σε κάποια δομή υγείας (π.χ. οι δεξιότητες της ομάδας φροντίδας της υγείας, συνολική ποιότητα της φροντίδας που έλαβε ο ασθενής κλπ). Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που θα μας δώσει κρίσιμα δεδομένα ώστε να αξιολογηθεί η απόδοση του συστήματος υγείας και να βελτιωθεί η φροντίδα που παρέχει το Εθνικό Σύστημα Υγείας στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου θα επιτρέψουν στους φορείς και τις δομές υγείας να βελτιώσουν την παρεχόμενη φροντίδα, διασφαλίζοντας υψηλότερη ποιότητα και καλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες των ασθενών.

Έφη Φουσέκη
Έφη Φουσέκη

Η Eφη Φουσέκη καλύπτει με εγκυρότητα και συνέπεια το ιατρικό ρεπορτάζ, ως διαπιστευμένος συντάκτης υγείας(<a href="https://www.moh.gov.gr/">Υπουργείο Υγείας</a>). Παρακολουθεί επιστημονικά συνέδρια στη Eλλάδα και στο εξωτερικό, καταγράφει την πολιτική υγείας στη χώρα μας και έχει συνεργαστεί με μεγάλα ειδησεογραφικά Μέσα (antenna.gr, enikos.gr).

Exit mobile version