Site icon Όλο Υγεία

5 λάθη που κάνουμε όλοι με το αντηλιακό μας

αντηλιακό λάθη

Καθώς η ζέστη λιώνει την άσφαλτο, οι παραλίες γεμίζουν από μικρούς και μεγάλους που αναζητούν ανάσες δροσιάς μπαινοβγαίνοντας στο νερό. Πού αφήνετε, όμως, το αντηλιακό σας όλη μέρα και ποια λάθη κάνετε;

Αφήνετε το αντηλιακό σας στην πετσέτα, πεταμένο στην άμμο ή μέσα στο αυτοκίνητό σας; Ό,τι από τα τρία κι αν επιλέγετε είναι λάθη, διότι τα αντηλιακά αλλοιώνονται όταν εκτίθενται απευθείας στον ήλιο ή παραμένουν με τις ώρες στη ζέστη.

Λάθοι στη χρήση του αντιηλιακού

5 λάθη στη χρήση του

Όλοι ξέρουμε ότι πρέπει να βάζουμε αντηλιακό όταν βγαίνουμε στον ήλιο, αλλά πόσοι ξέρουν να το χρησιμοποιούν σωστά; Όχι πολλοί, σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν γίνει έως σήμερα.

1. Το αφήνετε στον ήλιο

Η υπερβολική θερμότητα μπορεί να διασπάσει τα φίλτρα τους μειώνοντας την προστασία που παρέχουν από την υπεριώδη ακτινοβολία (UV) του ηλίου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι αρμόδιες Αρχές, όπως το FDA, συνιστούν να μην τα αφήνουμε καθόλου εκτεθειμένα στον ήλιο. Προτιμότερο είναι να τα τυλίγουμε στην πετσέτα και να τα τοποθετούμε σε σκιερό μέρος. Το μέρος αυτό όμως για κανένα λόγο δεν πρέπει να είναι το αυτοκίνητο διότι όταν έχει ζέστη, μετατρέπεται σε αληθινό φούρνο.

Αν έχετε πρόγραμμα να μείνετε πολλές ώρες στην παραλία, φυλάξτε το αντηλιακό σε κάποιο φορητό ψυγείο που είναι πιο δροσερό. Ας μην ξεχνάτε ότι στις συσκευασίες τους αναγράφεται πως πρέπει να προστατεύονται και από την ακραία ζέστη.

2. Δεν επαναλαμβάνετε την επάλειψη

Το FDA συνιστά να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στον χρόνο της επάλειψης, αλλά και στα σημεία του σώματος που συνήθως ξεχνάμε.
Έρευνα του Πανεπιστημίου της Μινεάπολις είχε δείξει πριν από λίγα χρόνια ότι μόνο ο ένας στους τρεις αλείφει με αντηλιακό όλα ανεξαιρέτως τα εκτεθειμένα στον ήλιο τμήματα του σώματός του.

Η γραμμή των μαλλιών στο πρόσωπο, ο αυχένας, τα αυτιά και τα τμήματα του κρανίου χωρίς μαλλιά ή με αραιωμένη τριχοφυΐα είναι τα σημεία που οι περισσότεροι ξεχνούν.
Άλλα σημεία που συχνά μένουν απροστάτευτα στον ήλιο είναι το πάνω μέρος των άκρων ποδών (το κουντεπιέ) και τα πέλματα, η μύτη, τα χείλη και το πάνω μέρος της άκρας χείρας.

Γενικά λιγότερο από το 4% θυμούνται τα πόδια τους στα σημεία που δεν καλύπτονται από τα πέδιλα ή τις σαγιονάρες. Και μόλις το 6% θυμούνται να βάλουν αντηλιακό σε όλα τα εκτεθειμένα τμήματα του θώρακά τους.

3. Δεν έχετε ξεχωριστό αντηλιακό

Μόνον οι τέσσερις στους δέκα διαθέτουν ξεχωριστό αντηλιακό για το πρόσωπο, το οποίο εφαρμόζουν σωστά και συστηματικά. Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι το 65% των ενηλίκων ξεχνούν να επαναλάβουν την επάλειψη, όπως είχε δείξει έρευνα της Αμερικανικής Ακαδημίας Δερματολογίας (AAD).

Ωστόσο τα αντηλιακά δεν αντέχουν περισσότερο από δύο ώρες συνεχούς έκθεσης στον ήλιο. Ούτε υπάρχουν αδιάβροχα αντηλιακά, ώστε αν ιδρώσετε πολύ ή κάνετε μπάνιο στη θάλασσα να διατηρήσετε την προστασία σας. Αργά ή γρήγορα η προστασία θα χαθεί και θα μείνετε εκτεθειμένοι στην UV.

Δυστυχώς όμως μόνο ο ένας στους τρεις επαναλαμβάνει με συνέπεια την επάλειψη κάθε δύο ώρες όταν είναι στεγνός (ή συχνότερα, αν βραχεί). Ειδικά στην πόλη, οι περισσότεροι βάζουν αντηλιακό μόνο μία φορά το πρωί, εφόσον δεν προγραμματίζουν να πάνε για μπάνιο στη θάλασσα.

4. Το χρησιμοποιείτε μόνον όταν έχει ήλιο

Όταν έχει συννεφιά μόλις το 20% βάζουν αντηλιακό, παρότι ποσοστό έως και 80% της UV διαπερνά τα σύννεφα και φθάνει έως το δέρμα μας.
Πολύ σημαντικό είναι να μη βάζετε το αντηλιακό τελευταία στιγμή πριν βγείτε στον ήλιο. Χρειάζεται τουλάχιστον 30 λεπτά για να δράσει, ειδικά αν περιέχει χημικά φίλτρα (τα φυσικά φίλτρα δρουν πιο γρήγορα). Πρέπει επίσης να βάζετε αρκετή ποσότητα ώστε να καλύπτετε καλά τα εκτεθειμένα σημεία στο πρόσωπο και στο σώμα σας.

Δυστυχώς, ο περισσότερος κόσμος χρησιμοποιεί μόνο το 25-50% της ποσότητας που πραγματικά χρειάζεται. Η ποσότητα αυτή για τον μέσο ενήλικα είναι περίπου 30 ml (σχεδόν όσο είναι ένα ποτήρι-σφηνάκι) για να καλυφθούν όλα τα εκτεθειμένα τμήματα του σώματος.
Πρέπει επίσης να τρίψετε απαλά το δέρμα σας έως ότου απορροφηθεί το αντηλιακό πλήρως. Ύστερα θα ενεργοποιηθούν και τα φίλτρα του.

5. Αλλάζετε δείκτη προστασίας επειδή μαυρίσατε

Αν τυχόν μαυρίσει το δέρμα σας, μην αλλάζετε αντηλιακό για να πάρετε κάποιο με χαμηλότερο SPF. Είναι μύθος ότι το μαύρισμα κάνει το δέρμα πιο «ανθεκτικό» στην UV. Αντιθέτως, είναι ένδειξη ότι το δέρμα σας έχει υποστεί βλάβες και κάψιμο από τον ήλιο και όσο συνεχίζετε να εκτίθεστε στην UV, τόσο τις αυξάνετε.

Οι προϋποθέσεις του αντηλιακού

Για ακόμα μεγαλύτερη προστασία το αντηλιακό σας πρέπει να πληροί ορισμένες προδιαγραφές:

Πρώτον, δεν πρέπει να είναι παλιό. Αν δεν θυμάστε πότε το αγοράσατε, πετάξτε το. Τα αντηλιακά αντέχουν έως τρία χρόνια, εφόσον δεν εκτίθενται στον ήλιο ή στην έντονη ζέστη.

Δεύτερον, το αντηλιακό πρέπει να είναι ευρέως φάσματος, ώστε να προστατεύει τόσο από την υπεριώδη ακτινοβολία Α (UVA) όσο και από την υπεριώδη ακτινοβολία Β (UVB). H UVB ευθύνεται κυρίως για το ηλιακό έγκαυμα και μακροπρόθεσμα για τον καρκίνο του δέρματος. Η UVA διεισδύει στο δέρμα, επιταχύνει τη γήρανση του δέρματος και μακροπρόθεσμα επίσης προκαλεί καρκίνο.

Τρίτον, το αντηλιακό σας πρέπει  να είναι ανθεκτικό στο νερό (να αναγράφει water resistant) και να έχει δείκτη προστασίας από τον ήλιο (SPF) τουλάχιστον 30.

Να θυμάστε, τέλος, πως μόνο το αντηλιακό δεν αρκεί για να προστατεύσετε επαρκώς το πρόσωπό σας. Χρειάζεστε και ένα καπέλο με φαρδύ γείσο, διότι τα περισσότερα καλλυντικά (π.χ. ενυδατικές, μέικ απ) με SPF παρέχουν προστασία έναντι της UVB και όχι έναντι της UVA. Επομένως, καλό είναι να κυκλοφορείτε εφεξής με καπέλο.

Φίλια Μητρομάρα
Φίλια Μητρομάρα

Η Φίλια Μητρομάρα είναι δημοσιογράφος υγείας, με πολυετή πείρα σε μεγάλα γυναικεία και αντρικά περιοδικά. Αφιέρωσε 7 χρόνια στο ραδιόφωνο ενώ από το 2014 «βούτηξε» στον digital κόσμο ως wellness content editor με πιστοποιήσεις από το ΗΑEC (Hellenic American College) σε SEO, Social Media και digital marketing. Ως TedX speaker μίλησε για τη διαφορετικότητα και πιστεύει ότι κάθε άνθρωπος έχει μια ιστορία που αξίζει να ειπωθεί επειδή έχει τη δύναμη της έμπνευσης. Η Φίλια Μητρομάρα έχει εργαστεί στo <a href="https://www.shape.gr">Περιοδικό Shape και shape.gr</a>, <a href="https://elle.gr">Περιοδικό Elle</a>, <a href="https://glow.gr">Περιοδικό Glow</a>, <a href="https://bestofyou.gr">Bestofyou.g</a>, <a href="https://www.capital.gr">Capital.gr</a>, <a href="https://www.madamefigaro.gr">Περιοδικό MadameFigaro</a>, <a href="https://omorfamystika.gr">Omorfamystika.gr</a>, <a href="https://www.hello.gr">Περιοδικό Hello</a>, <a href="https://www.harpersbazaararabia.com">Harper’s Bazaar Mideast</a>, <a href="https://www.wefit.gr">Wefit.gr</a>, <a href="https://www.boxpharmacy.gr/el">Boxpharmacy.gr</a>, <a href="https://carespot.gr">Carespot.gr</a>. Κεντρική ομιλήτρια στο TEDx Θεσσαλονίκης 2019 με θέμα «Looking the world straight in the eye with one eye» | <a href="https://www.youtube.com/watch?v=SNiV1sW03tE">https://www.youtube.com/watch?v=SNiV1sW03tE</a>

Exit mobile version