Πότε οι αναταράξεις στο αεροπλάνο είναι επικίνδυνες, σύμφωνα με ειδικό

Πότε οι αναταράξεις στο αεροπλάνο είναι επικίνδυνες, σύμφωνα με ειδικό

Ένα άτομο έχασε τη ζωή του και 104 τραυματίστηκαν μετά από σοβαρές αναταράξεις που σημειώθηκαν σε αεροπλάνο που ταξίδευε από το Λονδίνο στη Σιγκαπούρη κατά τη διάρκεια ακραίων τροπικών καταιγίδων πριν από λίγους μήνες. Η πτήση της Singapore Airlines προχώρησε σε αναγκαστική προσγείωση στην Ταϊλάνδη. Πόσο επικίνδυνες μπορεί να είναι τελικά οι αναταράξεις στο αεροπλάνο;

Οι αναταράξεις σπάνια αποδεικνύονται θανατηφόρες, λένε οι ειδικοί, ωστόσο, ο αριθμός των αναταράξεων στις πτήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Και η αύξηση αυτή, σύμφωνα με τους ειδικούς, οφείλεται και στην κλιματική αλλαγή που έχει επηρεάσει τις πτήσεις.

Τι είναι οι αναταράξεις

«Για να το θέσω απλά, οι αναταράξεις συμβαίνουν όταν ο άνεμος αλλάζει ταχύτητα και κατεύθυνση» δήλωσε στη Mirror ο σμηναγός Richard Levy, ο οποίος έχει πλέον συνταξιοδοτηθεί μετά από τέσσερις δεκαετίες πτήσεων.

«Αν συμβεί ξαφνικά, μπορεί να νιώσετε τη δύναμή της» δήλωσε ο πρώην πιλότος, τονίζοντας ότι «οι αναταράξεις μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνες, αλλά οι θάνατοι εξαιτίας τους είναι εξαιρετικά σπάνιοι».

Και συνέχισε: «Ο πιο πιθανός τρόπος για να προκαλέσουν τραγικό θάνατο οι αναταράξεις είναι να μη φοράει κάποιος τη ζώνη ασφαλείας του και να χτυπήσει το κεφάλι του στο ταβάνι ή να πέσει κάτι πάνω του. Είναι πολύ σημαντικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας και να παραμένετε δεμένοι αν η πτήση σας παρουσιάζει αναταράξεις».

Ενώ οι επιβάτες μπορεί να αισθάνονται ανασφαλείς, ο Richard Levy εξήγησε ότι στην πραγματικότητα το πλήρωμα διατρέχει τον μεγαλύτερο κίνδυνο.

Όπως είπε: «Οι αεροσυνοδοί είναι πιο ευάλωτοι, καθώς ελέγχουν αν οι επιβάτες έχουν φορέσει τις ζώνες ασφαλείας τους». Εάν σας ζητάνε να παραμείνετε καθιστοί, το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να σηκωθείτε και να πάτε στην τουαλέτα, είπε ο κυβερνήτης, ακόμη και αν ο αέρας φαίνεται ομαλός.

Πού παρατηρούνται οι περισσότερες αναταράξεις

Ο Richard Levy εξήγησε ότι «Μπορείς να έχεις αναταράξεις οπουδήποτε στον κόσμο και οι πιλότοι θα πρέπει πάντα να πλοηγούνται γύρω από τις καταιγίδες. Κατά τη διάρκεια των 41 χρόνων που πετάω, βίωσα τις περισσότερες αναταράξεις κοντά στη Νότια Αμερική, καθώς και όταν ταξίδευα από την Ασία προς τις ΗΠΑ, κοντά στα ανατολικά της Ιαπωνίας. Αλλά ευτυχώς, κανείς δεν τραυματίστηκε ποτέ σοβαρά».

Οι περιοχές με τις περισσότερες αναταράξεις συνδυάζουν μεγάλα υψόμετρα με μεγάλη δραστηριότητα ρεύματος, πράγμα που σημαίνει ότι οι πτήσεις πάνω από οροσειρές, όπως οι Άνδεις και τα Ιμαλάια, είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν ασταθή κίνηση του αέρα.

Τα αεροσκάφη που ταξιδεύουν κοντά στη διατροπική ζώνη σύγκλισης, κοντά στον Ισημερινό, είναι επίσης ευάλωτα, ωστόσο, οι πιλότοι γνωρίζουν ότι πρέπει πάντα να περιφέρονται γύρω από τις καταιγίδες.

Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις αναταράξεις

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι αναταράξεις αυξάνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η αλλαγή αυτή πυροδοτείται από τις αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που επηρεάζουν τα ρεύματα του αέρα.

Έρευνα του Δρ Paul Williams, καθηγητή ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading, αναφέρει ότι οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα ενδέχεται να τριπλασιαστούν μέχρι το τέλος του αιώνα λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

«Έχουμε πλέον ισχυρές αποδείξεις ότι οι αναταράξεις αυξάνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής» δήλωσε ο καθηγητής στη Mirror. Και πρόσθεσε ότι «Οι σοβαρές αναταράξεις καθαρού αέρα στον Βόρειο Ατλαντικό έχουν αυξηθεί κατά 55% από το 1979».

Ο Δρ Paul Williams εξέφρασε, δε, την ανησυχία του ότι αν η θερμοκρασία της Γης συνεχίσει να αυξάνεται, τα επόμενα χρόνια θα αυξηθούν οι ανώμαλες πτήσεις. Και πρόσθεσε ότι «Οι προβλέψεις μας δείχνουν διπλασιασμό ή και τριπλασιασμό των σοβαρών αναταράξεων τις επόμενες δεκαετίες, αν δεν μπει ένα φρένο στην κλιματική αλλαγή».

Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου
Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου

Η Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου έχει συνεργαστεί τα τελευταία 20 χρόνια με έντυπα, τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς και με ιστοσελίδες. Παράλληλα έχει εμπειρία στην επικοινωνία και έχει συνεργαστεί με την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία, την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Παιδοδοντιάτρων, το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Πιστεύει ότι οι δημοσιογράφοι οφείλουν να ενημερώνουν το κοινό έχοντας ως πυξίδα την αλήθεια, τις αρχές της αντικειμενικότητας, των ίσων αποστάσεων αλλά και της κοινωνικής ευαισθησίας.

Scroll to Top