Ο αέρας στο αυτοκίνητό σας μπορεί να είναι καρκινογόνος – Τι πρέπει να γνωρίζετε για να προστατευθείτε

αέρας στο αυτοκίνητο
  • Νέα μελέτη εντόπισε επιβραδυντές φλόγας σε αυτοκίνητα που μπορεί να είναι καρκινογόνοι.
  • Οι ουσίες αυτές βρίσκονται στον αφρό των καθισμάτων και σε άλλα εσωτερικά υλικά.
  • Η έκθεση σε αυτές τις ουσίες μπορεί να συμβεί μέσω της αναπνοής του αέρα στο αυτοκίνητο.
  • Η μελέτη προτείνει την επικαιροποίηση των προτύπων αναφλεξιμότητας για να αποκλείσουν αυτές τις χημικές ουσίες.

Άκρως ανησυχητικά είναι τα ευρήματα μιας νέας μελέτης που αναφέρουν ότι  ο αέρας μέσα στο αυτοκίνητό σας μπορεί να είναι γεμάτος με πιθανές καρκινογόνες ουσίες. Διαβάστε τι πρέπει να γνωρίζετε.

Οι ερευνητές, οι οποίοι δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο περιοδικό Environmental Science and Technology, εντόπισαν επιβραδυντές φλόγας στο εσωτερικό της καμπίνας 101 αυτοκινήτων, όλα από μοντέλα με ημερομηνία 2015 ή νεότερα.

Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τέτοια επιβραδυντικά φλόγας στον αφρό των καθισμάτων και σε άλλα εσωτερικά υλικά, για να ικανοποιήσουν ένα «ξεπερασμένο πρότυπο αναφλεξιμότητας χωρίς αποδεδειγμένο όφελος για την πυρασφάλεια», υποστηρίζουν οι συντάκτες της μελέτης σε ανακοίνωσή τους.

«Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μέσος οδηγός περνάει τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα στο αυτοκίνητο, αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας» δήλωσε η συγγραφέας Rebecca Hoehn, επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Duke.

Σύμφωνα με την ίδια, «eίναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο πολλές ώρες, αλλά και για τα παιδιά που επιβαίνουν, τα οποία αναπνέουν μάλιστα περισσότερο αέρα σε σχέση με τους ενήλικες».

Στο 99% των αυτοκινήτων μια πιθανή καρκινογόνος ουσία

Μεταξύ των αυτοκινήτων που εξετάστηκαν, το 99% περιείχε μια χημική ουσία γνωστή ως φωσφορικό τρις (1-χλωρο-ισοπροπυλο), η οποία είναι ένα επιβραδυντικό φλόγας που τώρα ερευνάται από το Εθνικό Πρόγραμμα Τοξικολογίας των ΗΠΑ ως πιθανή καρκινογόνος ουσία.

Στο μεταξύ άλλες δύο χημικές ουσίες φωσφορικού τρις που βρέθηκαν (1,3-διχλωρο-2-προπυλο και 2-χλωροαιθυλο), είναι γνωστό ότι είναι καρκινογόνες.

Οι ερευνητές εξέτασαν τον αφρό των μαξιλαριών των καθισμάτων και διαπίστωσαν ότι τα αυτοκίνητα που περιείχαν το χημικό TCIPP στον αφρό τους είχαν υψηλότερες συγκεντρώσεις στον αέρα της καμπίνας, γεγονός που δείχνει ότι η πηγή ήταν από το επιβραδυντικό φλόγας που χρησιμοποιείται για την επεξεργασία του ίδιου του αφρού.

Η μελέτη εξέτασε επίσης τα αυτοκίνητα το καλοκαίρι και τον χειμώνα και διαπίστωσε ότι η θερμοκρασία είχε αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα.

Ο θερμότερος καιρός συνδέθηκε με υψηλότερες εκροές των χημικών ουσιών μέσα στο αυτοκίνητο, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.

Όπως πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν, οι εσωτερικοί χώροι των αυτοκινήτων μπορούν να ζεσταθούν γρήγορα, ακόμη και όταν δεν κάνει πολλή ζέστη έξω. Μια μέρα που η θερμοκρασία είναι 26 βαθμούς Κελσίου, για παράδειγμα, μετά από μόλις 20 λεπτά στον ήλιο, η εσωτερική θερμοκρασία ενός αυτοκινήτου μπορεί να φτάσει τους 42 βαθμούς Κελσίου.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι τα ευρήματά τους θα ενθαρρύνουν την επικαιροποίηση των λεγόμενων ξεπερασμένων προτύπων αναφλεξιμότητας, ώστε οι κατασκευαστές να σταματήσουν να χρησιμοποιούν αυτές τις χημικές ουσίες.

«Ο μόνος σίγουρος τρόπος για να μειωθεί δραστικά η έκθεση θα ήταν να μην προστεθούν εξαρχής επιβραδυντικά φλόγας στα αυτοκίνητα» δήλωσε στην εφημερίδα The Post η Δρ Λίντια Τζαλ, επιστήμονας στο Ινστιτούτο Πολιτικής της Πράσινης Επιστήμης στο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνιας.

Πώς να μειώσετε την έκθεση στις καρκινογόνες ουσίες του αέρα στο αυτοκίνητο

Όσοι επιθυμούν να μειώσουν την έκθεσή τους στις χημικές ουσίες θα πρέπει να αερίζουν το αυτοκίνητο, έχοντας τα παράθυρα ανοιχτά όποτε είναι δυνατόν και σταθμεύοντας στη σκιά. Η Jahl σημείωσε επίσης ότι, εξ όσων γνωρίζει, δεν έχουν υπάρξει μελέτες που να δείχνουν ότι πράγματα όπως τα καλύμματα των καθισμάτων του αυτοκινήτου (πλαστικά ή άλλα) θα βοηθήσουν στη μείωση της έκθεσης. Ο τακτικός καθαρισμός του αυτοκινήτου σας θα μπορούσε να βοηθήσει, πρότεινε η ίδια, ειδικά αν έχετε μικρά παιδιά.

«Η εξασφάλιση άφθονου αερισμού μέσω ανοιχτών παραθύρων και η περιορισμένη χρήση της λειτουργίας ανακυκλοφορίας αέρα είναι οι ευκολότεροι τρόποι για να μειώσετε την έκθεση» συμβούλευσε η Jahl.

Η Jahl σημείωσε επίσης ότι δεν έχει σημασία αν ένα αυτοκίνητο είναι παλαιότερο ή νεότερο, οι βλαβερές αναθυμιάσεις που απελευθερώνονται στον αέρα παραμένουν για χρόνια.

Αυτό που είναι προβληματικό σχετικά με τη χρήση επιβραδυντικών φλόγας στον αφρό καθισμάτων και σε άλλα υλικά είναι ότι οι μικροσκοπικές ποσότητες που εκλύονται με την πάροδο του χρόνου συμβάλουν στην έκθεσή μας, ενώ εξακολουθούν να αφήνουν άφθονα επιβραδυντικά φλόγας στα υλικά για πολλά χρόνια, προειδοποίησε ο Jahl.

Ο Jahl δήλωσε ότι όσοι επιθυμούν να αγοράσουν το «ασφαλέστερο» αυτοκίνητο από αυτή την άποψη, δυστυχώς δεν θα μπορέσουν να αποφύγουν εντελώς τα επιβραδυντικά φλόγας λόγω των σημερινών προτύπων που υπάρχουν.

Παραπομπές

  1. Flame Retardant Exposure in Vehicles Is Influenced by Use in Seat Foam and Temperature
Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου
Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου

Η Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου έχει συνεργαστεί τα τελευταία 20 χρόνια με έντυπα, τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς και με ιστοσελίδες. Παράλληλα έχει εμπειρία στην επικοινωνία και έχει συνεργαστεί με την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία, την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Παιδοδοντιάτρων, το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Πιστεύει ότι οι δημοσιογράφοι οφείλουν να ενημερώνουν το κοινό έχοντας ως πυξίδα την αλήθεια, τις αρχές της αντικειμενικότητας, των ίσων αποστάσεων αλλά και της κοινωνικής ευαισθησίας.

Scroll to Top