Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ελλιπή, ασαφή και ακατάλληλη ενημέρωση ασφαλισμένων από τον ΕΟΠΥΥ για τις καταχρηστικές χρεώσεις των ιδιωτικών κλινικών.
«Αδιαφορία» δείχνει ο ΕΟΠΥΥ προς τους ασφαλισμένους του οι οποίοι προστρέχουν σε αυτόν καταγγέλλοντας υπερχρεώσεις από ιδιωτικούς υγειονομικούς φορείς συμβεβλημένους με τον Οργανισμό. Και ενώ θα περίμενε κανείς ο ΕΟΠΥΥ, ως οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης να διασφαλίζει τα δικαιώματα των ασφαλισμένων του αυτός δεν ανταποκρίνεται στο ρόλο του.
Οι πολίτες που προσέφυγαν στο Συνήγορο του Πολίτη, ανέφεραν ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματά τους για ενημέρωση και έλεγχο σχετικά με την κοστολόγηση νοσηλειών τους σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές, καθώς και για την άρνησή του να προβεί σε καταλογισμό σε βάρος των παρόχων, ποσών που έχει διαπιστώσει ο ίδιος ο ΕΟΠΥΥ ότι χρεώθηκαν καταχρηστικά ή απαιτήθηκαν παρανόμως από τους ασφαλισμένους.
Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, κατόπιν εξέτασης αναφορών πολιτών-ασφαλισμένων με αντικείμενο την υπερχρέωσή τους από ιδιωτικούς υγειονομικούς φορείς συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ, συνέταξε Πόρισμα με τις διαπιστώσεις και προτάσεις του προς τους αρμόδιους Υπουργούς.
Κατόπιν της διερεύνησης των αναφορών των πολιτών ο Συνήγορος του Πολίτη διαπιστώνει:
- ελλιπή, ασαφή και ακατάλληλη ενημέρωση νοσηλευόμενων από τον ΕΟΠΥΥ,
- τη μη νόμιμη πρακτική χρέωσης «αναβάθμισης θέσης» κατά τη νοσηλεία σε συμβεβλημένες με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτικές κλινικές,
- τη μη τήρηση της νόμιμης διοικητικής διαδικασίας κατά τον έλεγχο των χρεώσεων από τον ΕΟΠΥΥ και την επιβολή κυρώσεων,
- την ανάγκη διερεύνησης και ενημέρωσης για τον έλεγχο του κόστους των νοσηλειών και από τη φορολογική διοίκηση και ζητήματα ως προς την διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων.
Τι προτείνει ο Συνήγορος του Πολίτη
Ενόψει των διαπιστώσεων και επισημάνσεών του, και προκειμένου να εξασφαλιστεί η διαφάνεια και η λογοδοσία στον χώρο της υγείας, η προστασία από υπερχρεώσεις και εν τέλει η απόλαυση του δικαιώματος πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει:
- να προχωρήσει ο ΕΟΠΥΥ σε εξέταση όλων των αιτημάτων-καταγγελιών ασφαλισμένων για υπερχρέωση νοσηλειών σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές και σε άμεση έκδοση αντίστοιχων εκθέσεων ελέγχου,
- σε ό,τι αφορά ολοκληρωμένες εκθέσεις ελέγχου που διαπιστώνουν καταχρηστική χρέωση να υλοποιηθεί το σχετικό άρθρο 58 του ΕΚΠΥ και να καταλογισθούν τα αντίστοιχα ποσά στις κλινικές που δεν έχουν ανταποκριθεί και δεν έχουν επιστρέψει το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό,
- να επισημανθεί στις κλινικές το θεσμικό πλαίσιο για την οικονομική ενημέρωση των ασθενών καθώς και το συμβατικό πλαίσιο και τα όσα ορίζονται στο σχετικό έγγραφο του ΕΟΠΥΥ και ιδίως το σημείο ότι η κλινική οφείλει: «Σε περίπτωση έλλειψης τετράκλινου, ή ελάχιστου αριθμού θαλάμων με 4 κλίνες, να νοσηλεύει τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ στον αμέσως επόμενο θάλαμο μικρότερης δυναμικότητας, χωρίς πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του ασθενή με αιτιολογία της διαφοράς θέσης»,
- να διερευνηθεί και να αποσαφηνισθεί από τον ΕΟΠΥΥ και τη φορολογική διοίκηση το φορολογικό ζήτημα της κοστολόγησης των νοσηλειών,
- να προβεί ο ΕΟΠΥΥ σε εξορθολογισμό της ελεγκτικής διαδικασίας, να ελεγχθεί η δράση ελεγκτών ιατρών που μεταξύ άλλων διερευνούν υποθέσεις της Αρχής
- να απαντηθούν οι υποθέσεις αυτές με σκοπό την πάταξη της ατιμωρησίας και της ανεξέλεγκτης δράσης και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος δικαίου.